Jacko R.I.P.


Michael Jackson är död.

Han dog mitt under förberedelserna för den stora turné som skulle bli hans come back. Jag såg det sent i går kväll, strax innan jag skulle gå och lägga mig. Ett par gånger i natt har jag vaknat till och till min förvåning har Jackos död varit det som då dykt upp i mitt huvud. Hans död berör mig på ett sätt jag inte förklara. Förmodligen är det väl så att en kille som sålt ungefär 750 miljoner album sätter sina spår även om man inte har några speciella minnen eller anknytningar till hans musik. Att hans karriär under de senaste tio åren varit i utförsbacke och kantats av den ena konstigheten efter den andra har säkert också betydelse.

Hans musik kommer att leva vidare i många år. Sannolikt är det få artister som haft sån inverkan på popmusiken under 80- och 90-talen som han och det är för musiken jag vill komma ihåg honom. Den tragiska figur hans framgång till slut förvandlade honom till väljer jag att glömma.

Det är för låtar som denna jag vill minnas honom.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

gp, svd, dn, ab, expressen,

6 reaktioner på ”Jacko R.I.P.

  1. ”min generations elvis är död” skrev en annan bloggare, och lite *så* är det väl…

    han hade en makalös talang för shopmanship och låtskrivande, men emotionellt var han förmodligen död sedan länge, vilket får mig att hoppas att han nu äntligen funnit frid.

    jag tittade på bilderna i aftonbladets bildkavalkad inatt, och tänkte ”nå’t hände där mellan 1971 och 1975 – efter det var ljuset borta i hans ögon”.

    jag vet inte om jag har nå’n favvolåt med honom, men ”man in the mirror” gillar jag.
    dessutom imponerades jag STORT av hans framträdande på motown-galan, då han sjöng ”billy jean” – Du hittar klippet här: http://www.youtube.com/watch?v=15SxqqwF63U&feature=related

    1. Tack för klippet 🙂
      Var så fascinerad av dansen att jag inte fattade att det var playback förrän alldeles i slutet när musiken tonades…

      Har också kollat bilderna och gjorde samma reflektion som du… Var tog livet i ögonen vägen? Det är så tydligt.

Lämna en kommentar