Språket, en maktfaktor


I dag är det lättare än någonsin att komma till tals. Allt fler publicerar det dom skriver och via kanaler som bloggar, e-post, sms, chattar och communitys kommunicerar vi som aldrig förr. Denna kommunikation visar tyvärr också ofta tydligt på bristerna i vårt språk. Hur otroligt svårt vi kan ha att nå fram med det vi vill ha sagt, hur det fullständigt ignoreras och hur missförstånd uppstår, enbart för att vi inte förmår uttrycka oss begripligt. Den som behärskar språket har utan tvivel ett försprång.

Språket är en maktfaktor. Språket är den sten som ligger till yttersta grund för hela vårt samhälle. Kan jag inte förstå språket kan jag inte ta till mig information. Kan jag inte göra mitt språk förståeligt kan jag inte informera. Utan språket hade vi fortfarande klättrat omkring i träden ätande bananer. Huruvida det, med facit i hand, hade varit en för- eller nackdel är väl upp till var och en att ha en åsikt om och dessutom en helt annan diskussion.

I dag förstår jag att min lärare i svenska inte ville mig illa när hon strök tjocka röda streck under formuleringar, meningar och ord hon inte godkände. I dag är jag faktiskt tacksam att hon gjorde det och att hon tog sig tid att förklara, min avoga inställning och våra ibland hårda meningsutbyten till trots.

Jag tycker om att diskutera, argumentera och att få nya infallsvinklar och kunskaper. Utan språket vore det en omöjlighet. Jag gläds var gång jag märker att jag når fram med det jag säger, när människor förstår, när de vill förstå. När språket bär. Jag blir frustrerad när jag märker att jag inte når fram, när jag möter människor som inte ens vill och inte ens försöker förstå. Jag undrar varför det är så, om det är mina ord som inte räcker till eller om det är människorna som för länge sedan slutat intressera sig för något annat än dokusåpor och som har ett ordförråd som nätt och jämt klarar dem igenom en kvällstidning.

Det är inte okunskapen som irriterar mig utan liknöjdheten, ointresset för att lära och för att vilja förstå. Likgiltigheten inför människor och händelser runt omkring. Likgiltigheten inför språket. Orka bry sig, liksom. Det tragiska i detta är att dessa människor blir ett lätt byte för dom som har språket i sin hand. Utan språket är dom chanslösa när de möter människor som med ordets makt kan manipulera och styra. Demagoger som utnyttjar språket som det vapen, som den maktfaktor det är.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 reaktioner på ”Språket, en maktfaktor

Kommentera

