Bloggblockering och dess orsaker


Det är glest mellan mina bloggposter just nu. Har funderat på varför och kommit fram till att jag läser så många kvasiintellektuella texter som slår in vidöppna dörrar och så många tramsiga texter som är menade att vara roliga men bara är plumpa och helt saknar stil och finess att jag tappat lusten att skriva själv. Sannolikt för att jag är rädd att själv skriva en av dessa texter. Jag ser också så många texter som presenterar rent nonsens och inser att mina egna ibland gör dem sällskap.

Jag vill läsa texter som förvånar och överraskar. Som ger nya vinklar på omvärlden, eller för all del den egna tillvarons små förtret och glädjeämnen men ser dom så sällan och jag inser att mina egna texter inte heller ofta tillgodoser de kraven. Kanske är det för mycket att begära men ändå känns det som om jag hamnat i ett slags moment 22.

Nånstans kokar allt ner till att synas och höras i bruset och det förefaller som om de som syns och hörs mest är de som skriker högst, inte de som skriker klokast och mest speciellt. Hur jag skall komma ur detta limbo vet jag inte men jag funderar oavbrutet på det. Att blogga om det kanske är en del av lösningen.

Twitter, Facebook, bloggar, krönikor och debattartiklar, de är alla fyllda med ord. Jag älskar ord, att läsa och skriva dem. Jag vill att de skall ha en innebörd och inte bara skrivas för att synas, för att författaren skall synas. Eventuellt är jag fel ute i mina tankar och önskningar. Kanske fyller alla dessa texter som inte ger mig något, som bara tråkar ut mig och lämnar mig en stor tomhet, ett behov för en stor massa jag inte ser. Människor som har andra krav än jag. Men nånstans i mig gnager oron att allt vi vill ha är bröd och skådespel och att det som går utanför den mallen sorteras bort för att det kräver engagemang och eftertanke.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

 

Kommentera

