Stormiga minnen


Den 22 september 1969.  Jag var 10 år. På den tiden hade stormarna såvitt jag vet inga namn men det bekom dom inte det minsta.

Min mamma och jag brukade tillbringa de flesta helgerna i sommarstugan på Orust och ofta åkte vi inte tillbaks till Kungälv förrän på måndagsmorgonen. Huset ligger vid vattnet och endast en bilväg skiljer det från stranden. Jag var morgonpigg och vaknade som regel långt före mamma. Så även denna dag. När jag kom upp såg jag hur vattnet börjat stiga och hur det fortsatte att stiga medan jag såg på och insåg att bilen snart skulle stå i vatten och vara mer eller mindre omöjlig att få från platsen. Mamma grymtade bara när jag försökte väcka henne men till till slut insåg hon allvaret och gick upp och ut för att flytta den. Under tiden vi åt frukost steg vattnet oavbrutet och vinden ven. När vi åkte hade vattnet stigit med säkert en halvmeter.

Under dagen var det flera hus som blev allvarligt skadade och i skogen hade det bildats stormgator av tromber som dragit fram. Taket på den dåvarande ABC-fabriken i Ytterby utanför Kungälv, det som idag är City-Gross, låg i rullar på åkern utanför och människor hade skadats allvarligt och till och med omkommit. I Kungälv hade stora delar av den mäktiga Fontinskogen fällts av vinden. Senare på dagen åkte vi tillbaks till Orust för att se hur stugan klarat sig. Väg 160 var översvämmad söder om Varekil och det var med nöd och näppe vi tog oss förbi.

Vattnet hade stigit med mer än en meter och i stort sett alla båtar vid bryggorna hade slitit sig. Två av dem hade vänt sig upp och ner och deras ägare hade nakna och blåfrusna i det höga vattnet slitit för att rädda dem. En enda båt låg kvar och den låg och vred sig i sitt akterfäste. Att förtampen hade brustit var sannolikt anledningen till att den hade klarat sig. På en bergsknalle ovanför en av bryggorna låg en J-14 uppkastad. En annan segelbåt låg sjunken och bara masten syntes. Att säga att det var rent kaos som mötte oss är en underdrift. Huset ligger som tur är högt så det var ingen fara för det men garaget som ligger i stort sett i vattennivå var översvämmat och där inne hade det mesta flutit runt och var förstört. Som tur var fanns inget av större värde där.

En vecka senare var det dags igen. Men den gången var vindarna inte lika kraftiga och ställde inte till med tillnärmelsevis lika mycket oreda.

Intressant?

SMHI, GP, Aftonbladet, DN, SvD, Expressen

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentera

