Dödlig fåfänga


Visst låter rubriken som titeln på en dålig deckare men det är rena rama verkligheten som avses. I morse var jag endast en hårsmån fran att köra på en ung kille som  gick klädd i mörka kläder på landsvägen. det var mörkt och dimmigt och killen dök upp ur tomma intet samtidigt som jag fick möte. Det var bara ren tur att jag fick syn på honom i sista sekund och kunde väja undan.

På väg hem från jobbet lyssnade jag på Epstein i P1. De sista tio minuterna i programmet handlade, lägligt nog efter morgonens otrevliga upplevelse, om nyttan av reflexer, och förutom ett test av reflexväst i en nedsläckt studio, något som inte ens den nyss framlidne Lasse Brandebys alter ego Kurt Olsson kunde gjort bättre, händer följande:  Louise Epstein hånas av sin bisittare Roger för sin reflexväst. Han hävdar att det ser ut som om  hon är en förstaklassare på väg till skolan. Han skulle minsann aldrig ta på sig en reflexväst och använder inte reflex.

Frågan jag ställer mig är, vad är värst – att se ut som en förstaklassare, som Louise Epstein, och synas i mörkret, eller att vara oförståndigare än en förstaklassare, och dessutom sätta fåfängan före livet, och som pajasen Roger,  löpa stor risk att bli påkörd i höstmörkret?

Att du ser bilen innebär inte att bilisten ser dig. Använd reflex både i stan och på landet.

Intressant?

GP, NTF

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

