Vård till döds


Att sådant här inträffar är upprörande men förvånar inte.

Ännu har jag inte haft någon som har dött i min taxi, men det har hänt mer än en gång att jag kört hem kunder från sjukhuset, som varit så dåliga att de inte på något sätt skulle kunna klara sig själva. De har behövt hjälp ur rullstol, in i och ut ur taxin och vid hemkomsten har jag fått hjälpa till efter bästa förmåga med att komma in och få av sig skor och ytterkläder. Något som definitivt inte ingår i mina arbetsuppgifter.

Jag har också vid ett flertal tillfällen undrat vad som händer om jag gör fel, så att en kund skadas på ett eller annat sätt. Jag är inte sjukvårdsutbildad och har inget annat än mitt förnuft att gå efter. Hittills har det gått bra men det är kanske mer tur än skicklighet.

När jag frågat kunderna om de har någon som kommer och hjälper dem har de ibland svarat nej. Har de nån mat hemma? Nej. Då lämnar jag alltså en människa som inte kan klara sig själv på något sätt åt sitt öde. Vid vissa tillfällen har jag efter detektivarbete fått tag på anhöriga eller hemtjänst som lovat att hjälp kommer men de flesta gånger kan jag inte göra annat än bara åka därifrån och hoppas på det bästa.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

