Nu ligger ribban lågt


Juholt fortsätter som partiordförande för Socialdemokraterna och förundersökningen mot honom läggs ner. Det sätter ribban lågt för våra framtida politiker. Du behöver vare sig känna till eller följa regler och det är okej att, trots hög lön, inte ägna en tanke åt riktigheten i att låta skattebetalarna betala dubbla resekostnader och hålla frun med bostad.

Jag är inte insatt i de juridiska turer som fått åklagaren att ge Juholt frikort så upplys mig gärna. Däremot är jag väldigt övertygad om att om jag handskats så vårdslöst med min arbetsgivares förtroende och pengar som Juholt gjort hade jag både blivit avskedad och dömd.

Intressant?

GP, Aftonbladet, Aftonbladet, Aftonbladet, DN, DN, SvD

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 reaktioner på ”Nu ligger ribban lågt

  1. Läste du DN-artikeln du länkar till? I den framgår nämligen att det inte fanns några lagar eller regler kring detta, och att Juholt därmed omöjligen kunnat känna till dem.
    Enligt mig är problemet snarast att riksdagsledamöter får ersättningar och avdrag för alldeles för mycket grejer. Med den inkomst de har (56 000 kronor i månaden) borde de ha råd med i princip vilken hyra som helst, utom möjligen på Strandvägen. Så att det är gnidet av Juholt håller jag med om.

    1. Detta handlar mer om girighet och omoral i allmänhet än om regler och Juholt i synnerhet. Juholt är vare sig den första eller sista politikern/tjänstemannen som skor sig på din och min bekostnad.

      För övrigt tjänar riksdagsledamöter 57 000 från 1 november och Juholt tjänar betydligt mer än så.

  2. Okej, då håller vi inte med varandra helt. Jag tycker inte att enskilda personers privatmoral är det viktiga här, utan de lagar och regler som TILLÅTER folk att vara giriga och som du säger ”sko sig på din och min bekostnad”. (Jämför t.ex. med höga bolagschefers s.k. fallskärmar.) Det är nämligen reglerna vi har möjlighet att påverka, inte om Håkan Juholt är girig eller inte.

    Om man följer ditt resonemang, var ska gränsen gå för omoral och att sko sig på andra? Att överhuvudtaget plocka ut sin riksdagslön kanske? Den är ju som sagt mycket hög och kommer av skattepengar, men det är inte olagligt att tjäna så mycket. En inte allt för vild gissning är att de flesta av ledamöterna tar ut hela sin lön. Borde de alla avgå? Eller är det kanske vetttigare att försöka få till en allmän sänkning av riksdagslönen?

    Sen skrev du i inlägget att du inte är ” insatt i de juridiska turer som fått åklagaren att ge Juholt frikort” och bad att nån skulle upplysa, så det var det jag gjorde. Extra förtydligande: En förundersökning är en undersökning där åklagare och/eller polis bland annat tar reda om nåt brott överhuvudtaget har begåtts. Så var fallet alltså inte här. Det var turerna kring det.

    Ang. Juholts lön: I stand corrected. Men den högre summan motsäger inget jag sa i min kommentar. Tvärtom.

    1. Nej, vi håller inte med varandra.
      Jag anser att omoral, eller snarare bristen på etik, är ett stort problem bland politiker och tjänstemän. Det är ju den som skapat de regler vi pratar om. Att t.ex. en politiker som tjänar minimum SEK 57 000 i månaden skall ha en övernattningslägenhet, en 4:a, till en kostnad av SEK 6 500 i månaden som vi, du och jag betalar, där dessutom hans fru/flickvän bor ser jag som oetiskt.

      Vad en förundersökning är vet jag. Min okunskap gällde de grunder på vilka den lagts ner. I radion sade åklagaren att reglerna var oklara, och i DN att de inte finns. Därav min osäkerhet.

Kommentera

