Västtrafik – Inte bara bussar


För länge sedan, före avregleringar, stordrift och centraliseringar, var yrkeschaufför ett arbete med en viss status. Vare sig du satt i en lastbil, en buss eller en taxi var du lite av en kung på vägen. I dag är dessa yrken lönedumpade lågstatusjobb med obekväma arbetstider i otroligt prispressade branscher.

I Västra Götaland heter det stora kollektivtrafikbolaget Västtrafik. En koloss på lerfötter, ägd av Västra Götalandsregionen och kommunerna i Västra Götaland. Västtrafik spinner sitt nät över all kollektivtrafik i Västra Götaland och har verksamheten utsprid över hela regionen samt via företaget Samres, som har ansvaret för färdtjänsten, i bl.a. Moldavien och Estland och fr.o.m. januari 2012 även i Senegal.

Västtrafik äger inga fordon, förutom ett antal tåg. All trafik utförs av entreprenörer som utses vid upphandlingar. Upphandlingar där Västtrafik till synes lägger största vikten vid pris. Kvalitet kommer i andra hand.

Nyss blev avtalet för taxi klart. Avtalet träder i kraft i juni nästa år och reglerar vilka taxibolag som skall sköta skolresor, sjukresor och färdtjänstresor i Västtrafiks regi och visar med all önskvärd tydlighet att Västtrafik fullständigt ignorerar kvalitet och tillgänglighet till förmån för låga priser. Flera av de bolag som vunnit upphandlingen har i dag bara en bråkdel av det antal fordon och chaufförer som behövs och de har vunnit upphandlingen till priser som det inte behövs någon raketforskning för att förstå är för låga för att kunna täcka kostnaderna.

Vi som kör taxi i regionen har sett det hända förut och nu kommer det att hända igen – De upphandlade entreprenörerna kommer inte att klara av sin åtaganden. Detta i sin tur innebär att kunderna kommer att bli lidande med förseningar och uteblivna bilar. Entreprenörerna  åläggs stora viten och tvingas till slut kasta in handduken och andra bolag får rycka in för att transporterna skall klaras av. Nya entreprenörer betyder nya chaufförer och nya rutiner för kunderna. Människor som i många fall är beroende av kontinuitet och trygghet i sina dagliga transporter måste ännu en gång vänja sig vid nya ansikten, tvingas förklara vägar och annat.

Västtrafik struntar fullständigt i såväl chaufförer som kunder. Västtrafik räknar inget annat än pengar.

Intressant?

GP, GP,

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Annonser

En reaktion på ”Västtrafik – Inte bara bussar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s