En stilla undran


I tider då köttindustrin ifrågasätts alltmer och i tider då handikappsanpassning och ”tillgänglighet för alla” är högprioriterat vid nybyggen, renoveringar och hos alla publika inrättningar, borde det i såna tider vara möjligt för en restaurang som inte serverar vegetariskt och som inte är tillgängligt för rullstolsburna utan minst två medhjälpare, att bli en stjärnrestaurang och få full pott i ett tidningstest?

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

15 reaktioner på ”En stilla undran

  1. Jadu… Basement är ett ställe med helt fantastisk bra service. Jag lovar att personalen hjälper till att bära ner en rullstol ifall man inte har med sig några medhjälpare, likväl som jag lovar att de komponerar en vegetarisk meny ifall man ber dem. Det har inte varit några som helst problem att få dem att anpassa rätterna till min allergiska fästmö de gånger vi varit där.

    Prova någon gång – ta dig dit i rullstol och ät en vegetarisk meny, så kan du skriva en mer rättvisande recension sen 😉 Du lär få en grym upplevelse, för stället är otroligt!

    1. Jag tvivlar inte ett ögonblick på ställets service och matkompetens och det är heller inte detta jag ifrågasätter i min korta text. Däremot tvivlar jag på att de fixar fram en vegetarisk rätt värd namnet. Jag har varit på tillräckligt många finare restauranger och blivit serverad tillräckligt många hastigt hopkomponerade och tråkiga sallader för att kunna påstå att ju dyrare, desto sämre på veggo. Det är dock helt okej, liksom det är okej att de har bristande handikapptillgänglighet. Det visar ju bara vilka målgrupper man vänder sig till.

  2. Tja, även om jag har större tilltro till kökspersonalen på Basement så är jag inte rätt person att uttala mig, eftersom jag aldrig bett att få något vegetariskt specialkomponerat. Kan tänka mig att det du beskriver händer ifall man dyker upp där och ber om vegetariskt direkt. Om man däremot bokar bord en vecka i förväg och meddelar sina önskemål så får de ju tid att jobba ihop nåt och även skaffa råvaror.

    Däremot kan jag hålla med om resten. Och vad gäller målgrupperna – är det inte samma målgrupp som GP:s gourmetmatrecensenter vänder sig till, och är inte ett toppbetyg isåfall befogat trots bristerna?

    1. Hmm… I min enfald trodde jag att GP och dess recensioner var för alla.
      Personligen brukar jag sällan planera restaurangbesök så lång tid i förväg men naturligtvis tror jag också att personalen fixar att få ihop nåt bra vegetariskt om de får en vecka på sig. Skam vore det väl annars.

      Jag antar för övrigt att ditt svar på frågan jag ställer är ett rungande ja 🙂

  3. Inga recensioner är för alla. Läser du recensioner av gourmetrestauranger så vänder de sig till folk som besöker gourmetrecensioner. Läser du recensioner av hårdrocksskivor så vänder de sig till folk som generellt gillar hårdrock.

    Jag brukar inte heller planera restaurangbesök så långt i förväg, men när det kommer till stjärnrestauranger där slutnotan för två personer landar på 3000-4000 kr så brukar det vara lite av ett ”special occasion” och det händer max ett par gånger om året, så då brukar det föregås av lite planering. Man får ju också tänka på vilken otrolig planering och tankekraft som går in i stjärnkrogarnas menyer vanligtvis, så att förvänta sig att de kan komma på nåt lika bra på tio minuter är bara orättvist (visst, det är ungefär det som tävlingen årets kock går ut på, som förra året vanns av den dåvarande köksmästaren på Basement, men det blir ändå inte samma sak).

    Och svaret är ja, jag tycker att Basement är en sån fantastisk helhetsupplevelse att jag inte kan tänka mig att ge det något annat än full pott, i alla fall i ett kontext där man jämför med andra krogar i Göteborg. Men det är förstås också från mitt ickehandikappade köttätande perspektiv.

    1. ”Men det är förstås också från mitt ickehandikappade köttätande perspektiv.”

      Det ju är där min poäng ligger.
      Är det okej att, under de förutsättningar jag nämner, bedöma en restaurang – gourmet eller inte är egalt – enbart utifrån det perspektivet?

  4. Bra fråga. Jag tycker som sagt det. Det finns hundratals andra särintressen som man lika gärna skulle kunna bestämma sig för att man måste vinkla in. Varför är det just handikappade och vegetarianer som är viktigast att tänka på när man skriver en recension? Det lär ju vara ännu fler som inte äter fläskkött på grund av sin religion. Och folk med allergier (som min fästmö). Och så kan man säkert hålla på i ett bra tag. Till slut skulle artikeln överhuvudtaget inte handla om maten.

    Men GP är en väldigt bred tidning och måste därför vända sig till den breda massan med sitt begränsade utrymme. Framförallt måste fokus ligga på maten och upplevelsen kring maten, inte omkringliggande faktorer. Det finns andra som är mer nischade på att tillvarata olika gruppers intressen.

    1. Nå ja… Nu var det ju så att det var just kriterierna ”tillgänglighet” och ”vegetariskt” som nämns i sammanfattningen/betygsättningen. Därav min stilla undran.

  5. Och justförresten, jag som småbarnsförälder skulle förresten gärna se att de skrev några rader om hur barnvänliga ställena är! Jag menar, småbarnsföräldrar är väl bra mycket vanliga än vegetarianer?

    😉

    1. Kanske är en tidning som ”Vi föräldrar” eller nåt liknande organ öppet för ett sådant perspektiv eller så kanske du kan starta en tråd på familjeliv.se, föräldrarnas eget Flashback 😉

Kommentera

