Fail och matens ursprung


När matjätten ICA lär barnen allt om de fyra sädesslagen i en stor reklamkampanj har arrangören noll koll.
– Man undrar hur Icas kunskap om matens ursprung är /… / Egentligen förvånar det mig inte, men det är allvarligt. Vi tar ofta emot skolklasser och lärarna har väldigt dålig koll på sädesslagen. Vi har tappat en hel generations kunskap om vår mat, säger Lars Påfvelsson, spannmålsbonde i Sollebrunn.

Och visst har Påfvelsson rätt. Vi kämpar fortfarande för det dagliga brödet men vi har kommit så långt bort från dess ursprung att vi inte längre har en aning om hur det ser ut och vad som krävs för att vi skall kunna handla det i butiken. Vi kan inte se skillnad på sädesslagen när vi ser dom växa ute på fälten, vet inte vad som krävs för att det skall bli mjöl, och tror att det är helt naturligt för bröd att hålla sig mjukt och fluffigt i flera dagar, till och med veckor.

Vi har ett förhållande till mat som gör att vi slänger fullt ätbara produkter för att de inte ser bra ut eller helt enkelt för att bäst-före-datum är passerat. I takt med det ökande överflödet har respekten för maten minskat och kraven på att den skall se ut på ett speciellt sätt och ha lång hållbarhet gör det vi handlar alltmer onaturligt.

Vi har helt enkelt inte en aning om hur maten egentligen ser ut och kommer till. Sorgligt nog struntar de flesta av oss i det också.

EDIT: ICA har nu rättat till felen på sin webbplats.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s