Vatten, bara vanligt vatten.


I går gick min vattenpump sönder.
Det betyder, som ni säkert förstår, tji vatten. Att plötsligt bli utan en självklarhet som rinnande vatten i en kran ställer till problem. Dusch, matlagning, dricksvatten till djuren, handtvätt, toalettspolning, tvättmaskinen, disk… Listan på saker som kräver vatten i ett modernt, svenskt hem är lång och jag vet inte hur många gånger jag reflexmässigt och förgäves vridit på kranar idag.

Hur mycket vatten gör jag över med på en dag egentligen? Frågan dyker upp när jag inser att jag använt nästan en liter av vattnet jag hämtade i PET-flaskor hos grannen i går, bara för att fixa en mugg kaffe i min mokabryggare. Jag var ju tvungen att skölja ur sumpen som var kvar sedan gårdagen och sedan även resterna av kaffet i den översta delen. Sedan ett par deciliter till själva bryggningen.

Jag funderade vidare.
Toalettbesök, handtvätt, frukostdisk, dusch, tandborstning, skölja ur djurens vattenskål och fylla på nytt vatten, skölja ur disktrasan, torka av diskbänk, skölja ur trasan igen… Listan blev lång och jag inser att jag säkert gjort slut på närmare hundra liter vatten när jag åker iväg till jobbet på morgonen. Och att jag gjort det utan att fundera närmare på saken. Sett det som en självklarhet.

Vatten är förutsättningen för liv, som vi känner det. Ändå förbrukar och missbrukar vi det å det grövsta. Med vi menar jag främst I-länderna. Mindre än en (1) procent av allt vatten på jorden i dag är tjänligt som människoföda och med tanke på att vattnet kretsar i ett slags slutet system blir den procenten mindre för varje gång vi tar det rena vattnet och förorenar det på ett eller annat sätt. Att ha drickbart vatten i en kran är en ynnest förunnad en minoritet av världens befolkning. Inte ens alla i vårt eget, rena Sverige har det.

Nu skall jag åka och köpa en ny pump och när jag ånyo får rent, friskt vatten i mina kranar kommer jag att värdera det lite annorlunda.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentera

