Varför, SJ?


”Gärna ett meddelande om förseningen men helst ingen förklaring till orsaken. Trafikverket informerar inte längre om alla förseningsorsaker sedan SJ bett Trafikverket hålla tyst.”

I början på åttiotalet lärde jag känna en tjej vars föräldrar bodde och arbetade i Singapore. Efter att ha skojat hela höstterminen om att jag skulle komma och hälsa på henne där under jullovet tänkte jag, när lovet väl kom, att det vore ju dumt att missa en sån chans. Fixade sålunda pengar och billigast möjliga flygbiljett.
Aeroflot – Need I say more?

Problemen började redan i Köpenhamn där avgången blev försenad tolv (12) timmar. Där fick vi åtminstone hotellrum och lite mat  på bolagets bekostnad, men ingen förklaring till förseningen. I Moskva skulle vi mellanlanda och efter att ha fösts som en skock får genom passkontroll och in i transithallen blev vi sittande ytterligare tolv (12) timmar. Utan mat, vatten eller nåt som helst besked om anledningen till förseningen satt vi där, övervakade av finniga, unga, uniformsklädda män med stenansikten och skarpladdade kalashnikovs. Vi var ändå lyckligt lottade som kom iväg efter tolv timmar. I en gate intill satt ett gäng som var inne på sitt tredje dygn. Varför visste dom inte.

Vi hade naturligtvis inte kommit iväg snabbare om vi vetat varför vi var försenade, men frustrationen bland oss hade definitivt varit mindre. Likadant är det säkert med tågresenärer 2011. Att det är så med resenärerna i taxin jag kör vet jag definitivt. Är jag sen till en hämtning är det första kunden frågar; varför?

Intressant?

GP, Aftonbladet

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

En reaktion på ”Varför, SJ?

  1. Tja, vad ska man säga. Det är ett idiotsäkert tecken på en verksamhet som TOTALT tappat greppet, när ett transportföretag börjar jiddra med sådant trams som att upphöra med att ange orsaken till förseningar. Då är man i ett väldigt desperat läge… Och om man inbillar sig att vi resenärer accepterar att behandlas som småbarn, då får man snart lära sig motsatsen. Själv har jag efter decennier av åkande med spårvagn, buss och tåg här på västkusten nu beställt en sprillans ny bil. Dyrt, visst, men kollektivtrafiken fungerar ju bevisligen inte. Och hur det kommer att bli efter att ”trängselskatten” går igång, vill jag inte tänka på. Blir det för eländigt prismässigt, flyttar jag hellre utomlands. Nej, jag överdriver inte, jag menar allvar. Göteborg känns inte som min stad längre, ändå är jag född och uppvuxen här, trots namnet. Pappa var tysk…

Kommentera

