Skynda att älska – Alex Schulman


Under 2007 skrev Alex Schulman Sveriges mest lästa blogg. Det var där jag först kom in kontakt med hans texter. Det han presterade där var oftast ironiskt, sarkastiskt och ibland rent elakt och hans hangarounds hejade ivrigt på i kommentarsfälten. I oktober 2007 hade allt gått överstyr och bloggen lades ner. Sedan dess har han ägnat sig åt olika projekt och synts mer eller mindre frekvent i media, främst Aftonbladet, där han nu åter driver en blogg, skriver krönikor och är värd för en webbtv-show. Jag har aldrig förstått det han gör, möjligen för att jag inte tillhör den ironiska generationen och för att jag har svårt för kvasikändisar.

Sådana är alltså förutsättningarna när jag öppnar han självbiografiska ”Skynda att älska”.
Jag känner igen hans sätt att skriva, att formulera sig, men tonen är en annan nu. Ironin, sarkasmerna och elakheterna är borta. Kvar finns en vilsen ung man som försöker förstå relationen till sin pappa, TV-producenten Allan Schulman, som den såg ut när han levde men framför allt som den ser ut efter hans död. En ung man som försöker hitta ett förhållningssätt till sorgen.

Boken börjar med att Alex besöker familjens sommartorp. Vi lotsas sedan varsamt mellan minorna, minnena som gör ont. Vi får följa med Alex till hans terapeut och in i familjens liv. Alex har under flera års tid förträngt såväl sorg som sina minnen efter pappan och ”skynda att älska” är både ett sorgearbete och en kärleksförklaring som i vissa passager blir nästan obehagligt närgången och utlämnande. Andra passager blir bara plågsamt repetitiva med Pappa gjorde, Pappa sa, Pappa hit och Pappa dit.

Jag vet inte riktigt om jag skall ta ”Skynda att älska”på allvar eller om jag skall se den som ännu ett drag i Alex Schulmans marknadsföringsstrategi, ännu ett steg på kändisskapets stege, som en isbrytare för hans efterföljande böcker, och jag funderar på om boken överhuvudtaget hade publicerats om författaren varit någon annan, någon okänd, eller om det bara är kändisskapet och namnet Schulman som fått den ut i bokhandlarna.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

