Gå inte lottlös


Köp en lott.
Nej förresten, du får den av oss utan extra kostnad. Gratis!
Bara vi får alla dina personuppgifter och ditt kontonummer. Visst låter det som ett Nigeriabrev men det handlar om Postkodlotteriet.

Erbjudandet jag håller i min hand ger mig en gratis lott. Vilka dragningar den är giltig i finns olika uppgifter om i brevet. En säger att lotten är giltig under alla dragningar i november, en annan att den gäller under perioden 12 maj till 13 juni, en tredje att den gäller under dragningarna i maj. Oavsett vilket som är rätt är allt jag behöver göra för att få min gratislott att fylla i ett medgivande om en tillsvidareprenumeration via autogiro på lotten, ett abonnemang som kostar mig SEK 150 i månaden. Jag försäkras att jag när som helst kan säga upp min lott, men hur det går till står ingenstans. På baksidan kan jag, med hjälp av förstoringsglas, endast ta del av allmänna villkor för autogiro.

På Postkodlotteriets hemsida läser jag

”Prenumerant som betalar Insatser via autogiro eller via annat automatiskt betalsätt måste göra en skriftlig uppsägning genom brev eller e-post till SPF innehållande namn, personnummer samt kund- och/eller Lottnummer eller kontakta sin bank.”

Nå, det låter ju tryggt. Eller?
Jag läser i villkoren för autogiro i erbjudandet:

”Medgivandet gäller tills vidare.Betalaren har rätt att när som helst återkalla medgivandet genom att kontakta betalningsmottagaren eller sin betaltjänstleverantör. Meddelandet om återkallelse av medgivandet ska för att stoppa ännu inte genomförda betalningar vara betalningsmottagaren tillhanda senast fem bankdagar föra förfallodagen alternativt vara betalarens betaltjänstleverantör tillhanda senast bandagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören.”

Ponera att jag nappar på erbjudandet. Så fort mitt medgivande kommit in till Postkodlotteriet har jag alltså fått en gratis lott, värd SEK 150 men sannolikt har också SEK 150 försvunnit från mitt konto som betalning för nästa månads prenumeration. Postkodlotteriet har nämligen inga fasta förfallodagar utan försöker dra pengar under hela månaden.

”Du betalar alltid din lott i förskott och vi gör alltid fler dragningsförsök under månaden /…/ Normalt sett avbryts inte din prenumeration om betalning uteblivit, utan den fortsätter /…/ Om det i månadsskiftet inte gått att dra avgiften deltar du inte i vinstdragningen för nästkommande månad.”

Sedan måste jag alltså författa ett brev till Postkodlotteriet där jag säger upp min lott och med lite otur har ytterligare SEK 150 hunnit dras från mitt konto innan uppsägningen trätt i kraft. Så det mesta pekar på att om jag skickar in erbjudandet om en gratis lott köper jag samtidigt minst ytterligare en lott för SEK 150.

Sannolikt är att de flesta som antar erbjudandet låter prenumerationen löpa och det vet naturligtvis Postkodlotteriet. Vi människor är så lättmanipulerade och gratis är ett ord som kan få oss att göra snart sagt vilka dumheter som helst. Och det mot bättre vetande.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

