Det här med bilkörning och multitaskande


Alltså, det här med bilkörning.
Vad är det som får människor att sätta sig bakom ratten för att göra allt annat än att köra bil? I stället pratar dom i telefonen, äter, sminkar sig, rakar sig, läser karta, har sex, läser tidning, skickar SMS, använder datorn och pillar med GPS? Allt medan bilen de framför rusar fram på motorvägar, landsvägar och i stadstrafik. Varför tror alla dessa idioter till bilförare att de plötsligt besitter nåt slags oövervinnelig multitaskingförmåga?

Just du hävdar säkert att du fixar det där.
Låt mig då fråga hur det kan komma sig 99% av alla bilar som bär sig konstigt och oberäkneligt åt i trafiken framförs av människor som håller på med nåt annat än att köra bil. I dag låg jag bakom en bil som vinglade fram och tillbaks och under långa sträckor körde på vänster sida av vägen, var på väg att köra rätt in i en refug och sedan en rondell.  Föraren höll på att fixa ett solskydd med hjälp av en stor filt för sin baby i barnstolen i framsätet. Bara en liten stund senare fick jag tvärnita inne i en rondell för att undvika att bli rammad av en bil som bara körde rätt in i rondellen. Föraren pratade i mobiltelefonen och hade förmodligen inte tid att ägna sig åt såna petitesser som bilkörning och väjningsplikt. För drygt ett år sedan blev jag påkörd bakifrån. Varför? Föraren i den bilen snackade i telfon och hade inte sett bussen som kört rätt ut på 70-sträckan och alla bilar som fick panikbromsa för att släppa fram den. (Busschauffören multitaskade säkert också.) Oräkneliga är de gånger multitaskande förare varit nära att köra in i sidan på min bil när de inte märkt hur de vinglar fram och tillbaks på vägen. Oräkneliga är de gånger jag fått slänga mig på bromsarna för att en multitaskande förare haft annat för sig än att planera sin körning. Dagligen ser jag underliga, riskfyllda och omotiverade beteenden i trafiken, i nio fall av tio av fordon med mulittaskande förare bakom ratten.

Skall det vara så svårt att fatta att bilkörning kräver full uppmärksamhet.  Jag skiter högaktningsfullt i hur duktig du anser dig vara. Empiri från över tjugo år som yrkeschaufför säger mig att du har fel, att är du en paria och att din avsaknad av omdöme borde diskvalificera dig som förare för all framtid.
Enkelt.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 reaktioner på ”Det här med bilkörning och multitaskande

  1. Sms är en sak, det håller jag med om att det är olämpligt men prata i telefon utan headset? Måste man inte förbjuda komradio då också? Jag tror nämligen inte snuten, ambulansförare eller brandmän har bättre simultankapcitet än andra och jo jag har både pratat i telefon och använt komradio.

Kommentera

