Tågtragik


Tågen i Schweiz går punktligt. Alltid.
Tågen i Sverige går sällan i tid, om de överhuvudtaget går.
I Sverige har järnvägen varit sorgligt eftersatt åtminstone i fyrtio år och den huvudlösa avregleringen gjorde ingenting bättre. Den tog oss från statliga SJ till vinstinriktade aktörer utan att nånting blev bättre. Nu har AdeIsohn fått sparken som ordförande i SJ efter att ha påpekat dessa sanningar en gång för mycket.

Vi frågar oss varför det skall vara så svårt att få tågrafiken att fungera i Sverige och hänvisar gärna till Schweiz och deras väl fungerande tåg. Saken är att i Schweiz har dom dubbelt så många anställda inom järnvägen som i Sverige men bara hälften så mycket järnväg. Hade vi haft samma personaltäthet här hade kanske tågen gått punktligare. Men bara kanske. Problemet är nämligen större än personalbrist eftersom såväl tåg som spår är hopplöst föråldrade och dåligt underhållna efter alla år av vanskötsel och eftersom ingen vill ta ansvar efter avregleringen.

Triumferande tillkännager nu allianskvartetten att 800 miljoner extra minsann skall tillföras järnvägen under 2011. Vi storsatsar säger Reinfeldt och skyller problemen på de senaste två vintrarnas busväder. Tyvärr lär det inte hjälpa. Att lappa och laga är inte gott nog. Tid och teknik har sprungit ifrån Svensk järnväg för länge sedan. Sparka ut våra drygt 7% arbetslösa som rallare, låt dom bygga nytt och lägg pengarna på ny teknik. Det skall inte behöva ta, i bästa fall, strax under fyra timmar att transportera sig 50 mil med tåg i ett av världens mest utvecklade länder år 2011 när det finns tåg som utan problem klarar hastigheter på över 300 km/tim.

Intressant?

GP, GP, Aftonbladet, DN, SvD, SvD, Expressen, Expressen

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Annonser

En reaktion på ”Tågtragik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s