Västtrafik ger trasiga transporter


Sedan början på 2000-talet har de bussar som trafikerar Göteborg med omnejd varit föremål för kritik ur säkerhetssynpunkt. Gång efter annan har kontroller på vägarna och hos bilprovning visat att bussarna ofta har allvarliga brister och att det inte blir bättre, trots löften om bot och bättring från transportörerna. Varför?

Västtrafik, den koloss som bildades 1998 och i dag upphandlar och administrerar all kollektivtrafik i Västra Götaland, pressar sina entreprenörer till det yttersta och har inga tankar på kvalitet när de upphandlar. Som chaufför i taxibranschen har jag sett det ena bolaget efter det andra vinna upphandlingar på priser så låga att inga företag kan överleva på dem och kvaliteten på transporter och fordon har också blivit därefter och inte sällan har företagen tvingats i konkurs långt innan avtalstiden löpt ut. De låga priserna har också fått till följd att transporterna utförts med för få, och i vissa fall undermåliga, fordon och omotiverade chaufförer, något som fått förseningar och uteblivna transporter att bli vardag för resenärerna. Förseningar och uteblivna transporter innebär vite för transportören. Viten som naturligtvis försämrar deras läge ytterligare och som i grunden är ett resultat av Västtrafiks jakt på låga priser.

Inom taxibranschen har jag inte hört någon, vare sig transportör, chaufför eller kund, som säger att Västtrafik förbättrat något inom kollektivtrafiken. Tvärtom är det så att jag ofta hör om hur Västtrafik fullständigt kör över såväl transportörer som chaufförer och kunder.

Chaufförerna tvingas köra i områden de inte känner till. Att en chaufför i ett Göteborgsbaserat taxiföretag får köra lokala körningar i t.ex. de Dalsländska skogarna, där vare sig kartor eller GPS är till nån hjälp, är ingen ovanlighet. Något som innebär en otrygghet såväl för chaufför som kund. Den lokalkännedom och det personliga engagemanget i kunderna som tidigare fanns hos de lokala bolagen och som gagnade alla, har helt spelat ut sin roll. Västtrafik ser bara till pengar. Kunder är som paket som skall transporteras från punkt A till punkt B.

Arbetstider och raster drabbas också av Västtrafiks sätt att (dys)fungera. Såväl buss- som taxichaufförer drabbas av tidtabeller som måste hållas och orimliga körtider.

Nå, åter till bussarna.
Att så många bussar beslås med så många fel och att det inte tycks bli bättre är inget annat än en ekonomisk fråga där ansvaret ligger helt och hållet på Västtrafik. Västtrafik är Sveriges näst största länstrafikföretag och ägs av Västra Götalands kommuner tillsammans med Västra Götalandsregionen. Ineffektiviteten Västtrafik visar är skrämmande och dess monopolliknande ställning på marknaden ännu mer skrämmande. Det är dags för Västtrafik att sopa rent framför sin egen dörr och ta ansvar för sin verksamhet. Att ställa Veolia till ansvar för sin egen jakt på pengar är bara löjligt.

Intressant?

GP, GP

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s