Om reklamblad, IKEA-katalog och pappersåtervinning


På min brevlåda har jag en sån där ingen-reklam-tack-skylt. Eller fel, jag hade fram till i höstas, strax innan IKEA-katalogen skulle delas ut. Normalt sett brukar jag beställa IKEA-katalogen på Internet men nu bar det sig så att min skylt hade sett sina bästa dagar och jag tänkte att då tar jag bort den till jag har fått katalogen och sätter sedan upp en ny.

Nu är problemet det att vi skriver den 21 februari 2011 och det börjar närma sig ett halvår sedan IKEA-katalogen damp ner i min låda och jag har fortfarande inte fått upp nån ny sån där ingen-reklam-tack-skylt. Alltså har jag i flera månader överösts av meningslös reklam som jag nästan aldrig läser och som jag förbannar högt varje gång jag skall släpa den till pappersåtervinningen.

Finns det verkligen människor som läser all reklam som kommer och varför gör dom det, undrar jag. Planerar verkligen människor sina inköp efter reklambladens erbjudanden och tänker att nu måste jag köpa tre burkar konserverad gröt eftersom det är så billigt? En annan spännande fråga är ju om människor verkligen behöver allt det som reklamen lockar dom att köpa. Det sägs att vi slänger en fjärdedel av all mat vi köper. Hur mycket av den maten har vi köpt, lockade av annonsens förföriska ”köp 3 betala för 2” och bara för att det var ”billigt”?

Att reklamen fungerar och fyller en funktion är ju uppenbart, annars skulle inte affärerna fortsätta ösa ut den i såna kopiösa mängder. Kanske hade jag någonstans trott att Internet och TV skulle minskat mängden pappersreklam men inser nu hur fel jag hade och så fort det blir lite varmare, så att klistret fäster ordentligt, skall jag sätta upp en ny sån där ingen-reklam-tack-skylt. För att spara ett och annat träd, lite miljö, och en och annan resa till pappersåtervinningen. Och i höst skall jag beställa min IKEA-katalog på Internet.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 reaktioner på ”Om reklamblad, IKEA-katalog och pappersåtervinning

    1. Tack för tipset 🙂
      Har redan en skylt med självhäftande tejp men det funkar inget bra att sätta upp så länge det är så kallt. Så snart det blir några plusgrader åker den upp 😀

Kommentera

