Jagismen – En farsot som sprider sig


Byt vagn om ni inte gillar att jag äter
Jag 
dricker kaffe och äter burgare på pendeltåget hur mycket jag vill och om ni inte gillar det byt vagn eller ta nästa tåg!

Jag gör/skriver/säger vad jag vill. Passar det inte är det du som får anpassa dig.
Jagismen vinner mark, kliver på hänsyn och kompromisser. Uttrycket ”sköt dig själv och skit i andra” trimmas till perfektion. Självtillfredsställelse och självhävdelse är mantrat i tiden. Dagligen  matas vi med budskap som befäster jagets betydelse och att saker skall göras för att egot skall bli tillfredsställt och växa.

Samtidigt blir vi mer och mer osäkra på oss själva.
Självhjälpsböcker säljer i mängder, träningslokalerna är fulla och make-over-ivern vet inga gränser. Osäkerheten tar sig allt oftare konstiga uttryck, som killen i tunnelbanan jag länkar till i början. Begreppet självkänsla blandas ihop med egoism, respekt förväxlas med rädsla och lågt självförtroende döljs med aggressivitet och hänsynslöshet.

Sammantaget ökar vår likgiltighet för medmänniskor och omvärlden, empati och hänsyn blir abstrakta begrepp som allt färre förstår och än mindre tar till sig. I stället sitter vi i TV-soffan och ringer in till hjälpgalor och tävlingar som skänker en slant till nån, nånstans. Oftast minns vi inte ens vart pengarna går men vi känner oss ändå nöjda och duktiga.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentera

