Med noll koll klarar man sig bäst


Detta har hänt:
En lastbilschaufför dricker, enligt egen utsago, ”två till fyra” starköl på kvällen varefter han lägger sig i sin lastbilshytt för att sova. Morgonen därpå blåser han i alkolåset, som visar grönt, och kör iväg, för att senare fastna i en poliskontroll och befinnas ha över 1 promille i blodet. Mannen åtalas för grovt rattfylleri men frias eftersom han blåst i alkolåset och fått grönt ljus. Till grund för frikännande ligger också det faktum att ”mannen, som inte kunde svenska och inte kunde läsa vad som stod på mätarens display, trott att han var i skick att köra”.

Vid en samlad bedömning finner tingsrätten att NN (30-åringen) inte haft skäl att utgå från annat än att all den alkohol som han hade druckit hade förbränts genom att motorn gick att starta efter det att han hade blåst i alkolåset”, skriver rätten i domen.

Så om jag inte har koll på hur mycket jag druckit, hur mina arbetsredskap fungerar och i vilket skick jag enligt lag är skyldig att befinna mig för att använda och framföra detsamma behöver jag alltså inte oroa mig?  Över 15 000 förare per dag beräknas vara onyktra bakom ratten varje dag i Sverige. De förorsakar mängder av olyckor. Detta till trots väljer domstolen att fria en man med över en promille i blodet för att han inte vet hur alkolåset fungerar. Det är oroande och under all kritik.

Allvarligt talat – En promille är gränsen för grovt rattfylleri – och killen frias för att han inte vet hur alkolåset fungerar och för att han inte kan språket? Än en gång visar Sveriges rättsväsende upp sig från sin sämsta sida. Något som förefaller ske allt oftare. Människor frias och fälls lite hipp som happ och det är inte konstigt att tilltron till det Svenska rättssystemet urholkas alltmer.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentera

