Forza avregleringen


Mot bättre vetande och trots att jag sagt mig själv att aldrig göra det, stegade jag häromdagen åter in på Cura-apoteket beläget i stadens stora varuhus för att hämta ut receptbelagd medicin. Faktiskt hade det fungerat förra gången jag var där och jag tänkte att kanske de första fyra gångernas misslyckande hade berott på inkörningsproblem. Apoteket är ju trots allt ganska nyöppnat och det passar ju så bra att kila in där eftersom jag ändå skall handa på det stora varuhuset.

Jag står alltså där och bidar tålmodigt min tid i kön. Klockan är runt fem så det är ganska mycket människor i lokalen men jag väntar eftersom det ändå tar tid och besvär att ge sig iväg till det ursprungliga apoteket, det som i dag drivs av Kronans Droghandel och som hittills aldrig missat att leverera.

Efter en kvart i kö blippar mitt nummer fram och jag lämnar mitt leg och säger namnet på medicinen jag vill hämta ut. Alls ingen konstig medicin utan tvärtom, en mycket vanlig sådan. Mannen lägger pannan i djupa veck och knappar fram och tillbaks på datorns tangentbord för att så småningom meddela att ”tyvärr har vi inte den medicinen i lager”.

Likaförbannat tvingades jag alltså åka till stadens ursprungliga apotek för att få tag på det jag behövde och jag undrar vad som i realiteten blivit bättre med all denna avreglering. Knappa 17% i leveranssäkerhet och höjda priser gör i alla fall inte mig glad.

GP, GP

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

