NTF föreslår befängt belöningssystem i trafiken


Låt oss först slå fast – Inga trafikolyckor beror på för hög hastighet. Inte heller beror de på halka, snökaos, dimma, bländande sol eller något annat hitte-på-skäl. Alla, säger alla, olyckor beror på att en eller flera förare inte anpassat sin körning till rådande omständigheter och eller brustit i uppmärksamhet.

Med det sagt kan jag gå in på vad Jan Sandberg, VD för NTF, skriver i en artikel i dagens Svenska Dagbladet. Han föreslår där att laglydiga bilister skall belönas på ett eller annat sätt. En i mitt tycke befängd idé fullt i paritet med att jag skulle få en gåva varje gång jag går ut ur min snabbköpsbutik utan att ha stulit något. En sådan ”belöningsmodell” kräver att jag, oavsett om jag begår ett brott eller inte, registreras på ett eller annat sätt. Något jag vänder mig starkt emot. Så länge jag följer befintliga lagar vill jag kunna röra mig runt i samhället utan att bli registrerad i något register någonstans.

Att jag redan blir fotograferad, övervakad och registrerad genom övervakningskameror, bonuskort, bankkort, mobiltelefoner och datorer är ingen anledning att i trafiksäkerhetens namn införa ytterligare en övervaknings- och registreringspunkt i samhället.

Sverige är ett land med förhållandevis låg trafikdödlighet och skall vi ner ytterligare hjälper inte fler förbud och att införa ett belöningssystem för laglydiga medborgare är helt absurt. Det är betydligt viktigare att ändra attityden och medvetandegöra riskbeteenden i trafiken från grunden. Detta är ett arbete på sikt som måste börja i körskolan och sedan upprätthållas med t.ex. återkommande kör- och teoriprov var femte år. Fler poliser på vägarna som uppmärksammar oss på våra trafikfarliga beteenden och ser till att de lagar som trots allt finns efterlevs, är också en viktig pusselbit i nollvisionen. Att dessutom alkohol är inblandat i en stor del av alla trafikolyckor, 20% av alla trafikdödade förare är alkoholpåverkade, tyder på att regeringen gjorde fel när de 2007 lade ner den statliga utredning som 2006 förordat obligatoriskt alkolås i alla nyregistrerade personbilar från 2012.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Intressant?

Kommentera

