Döden som lösning på våra problem


Ett lodjur har rivit ett antal får i Stockholmsområdet.
Pajasen till fårbonde, som inte lyckats bygga ett ordentligt stänge till skydd för sina får, har beviljats ersättning med
SEK 1 450 per djur. Därmed kan man tycka att saken skulle vara ur världen, men så enkelt är det  inte.

Länsstyrelsen har nu beviljat skyddsjakt på ett lodjur i Stockholm. Det är första gången det händer. Jag förstår verkligen inte varför vi i Sverige hyser sånt hat mot de få rovdjur vi har här. De fem stora är utsatta för förföljelse och tjuvjakt, deras existens ses som ett stort hot och högljudda lobbyorganisationer trycker på för att decimera stammarna.

Vad är det som gör att vi i Sverige har så svårt att samsas med andra rovdjur trots att de till antalet är mycket färre än i många andra länder? Varför är några hundra vargar och lodjur ett så stort problem i vårt glest befolkade land? Varför gör vi det till ett så stort problem och varför ser vi döden som den enda lösningen?

DN, SvD, GP, VK, NT, Vlt

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Intressant?

En reaktion på ”Döden som lösning på våra problem

  1. BRA inlägg! Och kan bara hålla med i allting ovanför – och, varför kan vi inte isåfall bedöva/söva, ett lodjur eller annat djur, och sen förflytta det högre upp i norr och djupare in i skogen? Istället för att denne irrat fel och in i stockholm… den hör hemma i djupa stora skogar. Varför är vi så skjutglada och glada att döda i detta land? /Alternativet, varför kan man inte söva och förflytta istället???? Och håller med – pajas – och som inte lyckats i att sätta upp ett bättre hänge för sina får. Har man djur, så är det ägarens ansvar, att skydda dem emot faror. Hur kan det bli så, att ägaren, slipper fri – och den som skylls – är rovdjuret… Om jag själv skulle flytta uppåt och in i skogen – och har t ex småhundar – så måste jag isåfall – sätta upp en bra hundgård – så att dom kan vara ute – men skyddade och säkra – för jag vill inte att det ska hända dem något. De själva, vet inte vilka faror som lurar – det är mitt egna ansvar som ägare – att skydda dem isåfall. Och ha något som skrämmer – något pangljud eller fyrverkeripjäs eller något – som jag kan smälla av, om jag ser något som går för nära – och då kan jag varna – kom inte närmre. Så tycker jag är mer rätt… sen har jag sett de som kan vargar t ex – deras beteenden – de vill inte ha bråk… och häller man ut en vargs urin runt sina ägor – så känner andra vargar det – och väljer då – att gå en annan väg – de vill inte gå in på andras revir, de söker inte bråk. Kan vi inte producera något som är som vargurin, för att sälja, och markera revir? Det finns alternativ – varför använder vi inte dom? Och – bra stängsel – varför har vi inte det – och subventionerat eller något? För att man isåfall bor i riskzon t ex? /Eller flytta… Alternativ – finns. Tack för ordet – bra inlägg.

Kommentera

