Sjukt, sjukare, ideal


Läste för en tid sedan Himmelsöga, den avslutande boken i Arne Dahls utmärkta dekalog om A-gruppen. Den rör sig bland annat i en värld där den sjukliga kroppsfixeringen spelar en central roll. Den som tar sig uttryck i grav anorexi/bulimi, en form av omvänt matmissbruk.

Jag har själv missbrukat mycket av det som går att missbruka; alkohol, träning, droger, tobak, sex och mat. Någonstans har jag haft tur i det att jag alltid sett stupet närma sig och haft viljan och styrkan att dra i bromsen. Kanske är det helt enkelt så att jag inte funnit det jag sökt genom missbruk och därför inte funnit det värt att fortsätta. Egentligen har jag inte funderat så mycket över det utan mer sett det som faser jag gått igenom i mitt liv och inget som överhuvudtaget lockar längre.

Ändå är det ett av dessa missbruk som står ut, som skiljer sig från de andra; anorexin. Trots att det var över tjugo år sedan kan jag fortfarande under korta ögonblick känna smalsuget, känna äcklet över min egen nakna kropp i spegeln. Anorexi är en elak djävel. Det finns fortfarande stunder då jag kan se mig i spegeln och bara se ett monster, ett äckligt, svullet fetto, då jag kan känna lusten att stoppa fingrarna i halsen för att jag tycker att jag har ätit för mycket. I dag kan jag skratta åt det, inse hur skeva tankarna är.

Den som lever mitt i sitt missbruk kan inte det. Det finns inget annat än smalhet som existerar. Varje mål mat du inte äter är en seger och varje gram vågen visar mindre är en vinst. Att kroppen så småningom tappar allt spelar ingen roll för inget offer är för stort för målet – att bli smal, smalare, smalast.

En snabb googling på pro ana ger 1 160 000 resultat, banta ger hissnande 4 160 000 resultat. Skrämmande.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Pingad på Intressant.se

2 reaktioner på ”Sjukt, sjukare, ideal

Kommentera

