Yttrandefrihet och åsiktsfrihet


Mannen bredvid mig var upprörd. Han hade eldat upp sig ordentligt och skrädde inte orden. Förmodligen utnyttjade han vartenda invektiv i sin vokabulär när han beskrev sin avsky. Dom borde inte få hålla på och sprida sin vidriga propaganda var hans tes. Deras ord borde förbjudas brölade han. Allt sades och betraktades utifrån hans eget perspektiv som så ofta är fallet när vi människor reagerar. Det är så vi fungerar. Vi sätter våra egna erfarenheter och värderingar som norm för vad som skall få sägas och göras och väldigt sällan anstränger vi oss för att se saker ur ett annat perspektiv än vårt eget.

Vem han var spelar egentligen inte någon roll. Faktum är att han hade kunnat vara vem som helst av oss. Inte heller spelar det någon roll huruvida hans antagonister var sverigedemokrater, homosexuella, muslimer, rasister, pedofiler, kristna fundamentalister, AIK-anhängare eller bara några som inte höll med honom i största allmänhet. Det väsentliga i historien är att de hade ett budskap som avvek från hans sätt att se på livet och att han därför ansåg att de inte skulle ha rätt att framföra det. Utan att ägna det någon närmare eftertanke yrkade han på censur och begränsningar i yttrandefriheten.

Vi pratade en stund. Han påstod sig vara för yttrandefrihet, absolut, men några gränser måste det väl ändå finnas menade han. Människor kan ju inte få lov att sprida vilken dynga som helst och det måste jag väl ändå förstå. Men nej, jag förstår faktiskt inte det. Faktum är ju att det är yttrandefriheten som gör att du kan sitta i sätet bredvid mig och föra fram dina åsikter och värderingar till mig eftersom yttrandefriheten turligt nog gäller även för dem som inte vill ha den. Jag förstår inte var gränserna skulle gå och vem som skulle sätta dem om det ena men inte det andra skulle tillåtas. Om dina men inte deras åsikter skulle få yttras. Skall du eller jag bestämma vems ord och tankar som skall få uttryckas?

Vi har en grundlagsskyddad yttrande- och åsiktsfrihet. En rätt till ”frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor”. Det är en frihet som människor före oss har kämpat för att vi skall få och en frihet som människor i andra länder fortfarande går i döden i kampen för att uppnå. Det är en frihet som vi skall vara mycket rädda om.

Lagen om yttrandefrihet kan inte begränsas för vissa, bara för att några inte gillar det som sägs. De som ogillar får helt enkelt göra sig omaket att ställa sig upp och säga emot istället. Svårare än så är det inte och det kan vara svårt nog.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Pingad på Intressant.se

3 reaktioner på ”Yttrandefrihet och åsiktsfrihet

  1. Jag brukar läsa dina inlägg med behållning, men här håller jag inte riktigt med.
    Hets mot folkgrupp, förtal, anstiftan till brott, uppvigling, viss skildring av barnporr och liknande är inskränkningar i yttrandefriheten som de flesta kan acceptera just för att man ”inte skall få sprida vilken dynga som helst”. Jag kan tycka att det skall vara högt i tak om vad man kan säga och sprida, men att det ändå skall finnas ett tak högst där uppe.

    1. Kul att du läser och till del uppskattar det jag skriver 🙂

      Visst, det bör finnas ett tak, högt däruppe och det är därför undantagen du nämner är reglerade i lag, precis som åsikts- och yttrandefriheten. Det är ju också viktigt att komma ihåg att med dessa friheter/rättigheter följer skyldigheter.

      Dock är, anser jag, åsikts- och yttrandefriheten något vi skall vara förbaskat rädda om. Som jag citerat tidigare – The road to hell is paved with good intentions – och om vi börjar nagga i kanterna på våra friheter är det lätt att vi plötsligt har ätit hela kakan.

  2. Frågan: är aktuellt den här boken?
    Den dolda disciplineringen: Makt och motmakt av Thomas Mathiesen
    1989 – ISBN: 9789173745260

Kommentera

