Tio Timmar Kvar


Tio Timmar Kvar.

Sveriges framtid, din framtid, står på spel. Aldrig tidigare har väl valet presenterats som just ett spel, en tävling, på samma sätt som i år. Vilket lag skall vinna, det rödgröna eller alliansen frågar man och debatterna i media har inte sällan känts mer som underhållning än som den upplysning och vägledning de borde vara. Den egentliga politiken döljs med kosmetika och de olika partierna blir till synes allt mer lika varandra.

För mig handlar valet i år inte om att få femhundra kronor mer eller mindre i plånboken. Det handlar om något mycket större än så. Det handlar om min personliga frihet och min integritet. Det handlar om övergången från industrisamhälle till informationssamhälle och hur den skall ske. Det handlar om kultur- och kunskapsspridning utan giriga mellanhänder. Det handlar om att jag vill kunna röra mig i samhället utan att varje steg jag tar registreras av en kamera, utan att varje samtal jag ringer registreras och utan att min mobil används som spårsändare. Det handlar om att jag vill kunna använda min dator utan att varje sökning jag gör, varje sajt jag besöker, sparas i ett register för eventuellt framtida bruk. Det handlar om att jag inte vill ha färgglada kuvert i min brevlåda vid blotta misstanken om att jag skulle ha begått brott och om att inte bli dömd utan rättegång…

Frihet och integritet.
För mig kan inget vara viktigare.
Hur är det med dig?

PS. Du vet väl att du kan ångra din förtidsröst om du ändrat dig sedan du röstade.

DN, GP, SvD, AB, AB, GP, SvD, SvD, SvD, SvD, Svd, DN, DN, DN, DN, DN, Expressen, Expressen,

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 reaktioner på ”Tio Timmar Kvar

  1. Jag hoppas verklgien att det går bra för PP även om jag inte röstat på er. Alla partier som utmanar den tråkiga blockpolitiken behövs.

Kommentera

