Skolbarn borde inte lyssna på Iron Maiden


Han är 33 år och präst.
Han är ett nytt namn på kristdemokraternas lista till kommunfullmäktige i Älmhult.
Han skrämmer mig.

Intervjun ger mig en känsla av att vara förflyttad till svartrockarnas och schartauanernas tid och när jag hör sådana här representanter för den kristna tron är jag glad att jag gått ur Svenska kyrkan.

Jag har absolut ingenting emot homosexuella människor. Två av mina närmaste vänner är homosexuella. Men jag skulle varken kunna viga dem eller något annat samkönigt par, det är min fasta övertygelse. Jag vill bara skydda människovärdet.

Jag, som homosexuell ateist, är såvitt jag kan förstå ett hot mot det ”unika människovärde” Karl-Henrik Wallerstein säger sig vilja försvara. Undrar just, apropå ovan sagda, om dessa vänner forfarande är hans vänner efter att ha läst intervjun. Det hade också varit intressant att höra Karl-Henrik Wallerstein förklara vari det ”unika människovärde”  han säger sig vilja försvara och bevara består.

Skolan är en viktig politisk fråga för mig. Och där vill jag också lyfta fram religionens betydelse. Förut fick kyrkan hålla i konfirmandundervisningen på skoltid, så är det inte nu längre. Förut bad eleverna en morgonbön, så är det inte heller nu längre. Jag tycker att det hade varit jättebra om skolan kan införa detta igen. Skolbarn borde inte lyssna på Iron Maiden, det hade varit trevligare om de kunde lyssna på Tryggare kan ingen vara, eller någon annan psalm som präglat vår tro.

Jag är så gammal att jag var med på den tiden då morgonbön var obligatorisk och musiklektionerna bestod av illa spelad orgel och psalmsång, och Iron Maiden har jag fortfarande knappt lyssnat på. Ändå växte jag upp till en gudsförnekande flata. Det hade varit intressant att höra Karl-Henrik Wallerstein förklara hur det kunde gå så illa för mig.

Allvarligt talat, jag har inget alls emot att religionskunskap finns på schemat i skolan. Vårt svenska samhälle, som vi känner det, är till stora delar uppbyggt på en kristen värdegrund och religionskunskap är ett sätt till ökad förståelse för varför det ser ut som det gör. Det skulle också bidra till ökad kunskap om kristenhetens mörka historia. En historia som har många paralleller med det vi i dag pekar finger mot islamisterna för. Men att människor som Karl-Henrik Wallerstein skulle få bestämma, det skrämmer mig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

En reaktion på ”Skolbarn borde inte lyssna på Iron Maiden

Kommentera

