Inte bara alliansen


Jag har letat efter ett papper en stund nu.
För att kunna få tid och motivering exakt eftersom mitt minne sviker mig något på de punkterna. Det rör sig om ett besked jag fick från försäkringskassan i slutet på nittiotalet, alltså långt innan alliansen började röja bland sjukskrivningarna och de sjuka.

Jag hade genomgått en operation i vänster höft och den opererande läkaren hade sjukskrivit mig under en längre period. Mitt jobb som taxichaufför var inte alls vare sig lämpligt eller möjligt att utföra under läkeperioden. Eftersom jag börjat se mig om efter annat arbete tänkte jag, mot bättre vetande, att jag hör med Försäkringskassan om det finns möjlighet att studera med sjukpenning.

Kvinnan på Försäkringskassan var först väldigt avvisande och hennes omedelbara svar var blankt nej. Några sådana möjligheter finns inte. Ändå frågade hon vilken typ av utbildning jag hade i åtanke och så småningom verkade hon mjukna lite och gav mig det bestämda intrycket att hon skulle forska i saken och jag skulle återkomma för besked senare i veckan.

Ett par dagar senare kom ett brev från Försäkringskassan.
Naturligtvis trodde jag att det var nåt slags besked angående det jag pratat med dom om. Tyvärr var brevet av helt annan art. Det var ett kort meddelande från försäkringsläkaren, som jag än i dag inte fått vare sig träffa eller prata med, att min sjukskrivning drogs in per omgående.

Visserligen var min arbetsoförmåga som taxichaufför inte alls ifrågasatt, stod det i brevet, men det fanns, enligt försäkringsläkaren, ingen orsak till att jag inte skulle kunna arbeta med något annat. Vad detta ”något annat” skulle vara framgick aldrig och hur jag skulle sköta min rehabilitering inte heller.

Under perioden hade jag via Internet kontakt med ett forum där jag diskuterade med fler som var i liknande situationer och som också stred mot försäkringsläkares katastrofala beslut. Summan blev att under min rehabilitering fick jag leva på handlån och allmosor från släkt och vänner och att min tilltro till det ”sociala skyddsnätet” , fick sig en rejäl törn.

Alliansen har fått bra på pälsen för den politik dom för i fråga om sjukförsäkringar.
Men ärligt talat,  hur många känner du som råkat illa ut pga de nya reglerna? Själv känner jag ingen och för egen del så råkade jag som sagt illa ut redan på ”den gamla goda tiden”

Och ärligt talat:
Är det inte vi medborgare, oavsett politisk tillhörighet, som genom årtionden av missbruk och överutnyttjande själva bäddat den säng vi nu får ligga i? Hur många kan säga att de aldrig utnyttjat eller lurat systemet? Några extra sjukdagar när det varit VM eller OS på TV? en svartavlönad städerska/barnflicka, några svarta kronor i plånboken för ett utfört jobb, kanske till och med samtidigt som du har ersättning från a-kassan? Fiffel som betalas med våra egna pengar.

Är det inte vi medborgare, oavsett politisk tillhörighet, som genom årtionden av flathet gentemot fifflande politiker som tillskansat sig, och fortfarande tillskansar sig, fördelar på skattebetalarnas bekostnad, själva bäddat den säng vi nu får ligga i? Fiffel som också det betalas med våra egna pengar.

Hade vi alla insett att skatterna är till för oss och inte tagit allt det gemensamma för givet så hade skattepengarna räckt så mycket längre. Hade politikerna varit varsamma med våra gemensamma medel och inte slösat dom på de mest otroliga sätt hade vi haft råd med så mycket mer.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

2 reaktioner på ”Inte bara alliansen

  1. Tråkigt att du råkade illa ut redan innan förändringarna i lagstiftningen gällande vår gemensamma sjukförsäkring. Idag betalar vi in betydligt mer till denna försäkring än vad som betalas ut. Inget annat försäkringsbolag hade tillåtits att driva sina affärer på detta sätt.
    Att det funnits fiffel är sant. Men omfattningen av detta fiffel står sig slätt om vi jämför med vilka fördelar företag kunnat göra på rovdrift av arbetskraft. Alla som inte kunnat producera till 120% har arbetsgivare kört torra och dumpat på försäkringssystemet. Dessa företag, inklusive den allmänna sektorn har på detta sätt kunnat göra enorma vinster.
    Jag har aldrig fifflat, men när min sambo blir sjuk och arbetsgivaren gärna ser att hon stannar hemma men försäkringskassan vägrar betala sjukpeng är det ändå jag som får försörja oss båda. Detta är ett exempel, jag har många fler på lager.
    Visst skall våra skattepengar användas klokt och med omsorg. Tror inte bästa sättet att få ärliga och samvetsgranna politiker är att svartmåla hela kåren. Många gör ett gediget arbete och försöker göra sitt allra bästa av den situation som vi som land, kommun, skola osv befinner oss i.

  2. ”Tråkigt att du råkade illa ut redan innan förändringarna i lagstiftningen gällande vår gemensamma sjukförsäkring. Idag betalar vi in betydligt mer till denna försäkring än vad som betalas ut. Inget annat försäkringsbolag hade tillåtits att driva sina affärer på detta sätt.”

    Såvitt jag vet bedriver alla försäkringsbolag sin verksamhet på det viset. Var kommer annars deras hutlösa vinster ifrån? Den överinbetalning du talar om är också ett arv från tidigare socialdemokratisk regering.

    Företag har i alla tider ”bedrivit rovdrift” på arbetskraft, såväl nu, som under alla år med socialdemokratisk regering. Var den ”allmänna sektorns enorma vinster” tagit vägen är verkligen en motiverad fråga. Dom har ju definitivt inte hamnat i omsorgen om människan för där saknas det medel på alla plan.

    Bra att du aldrig har fifflat. Det har jag. Jag har både arbetat svart och betalat svart i mina dar. Jag säger heller inte att alla har fifflat. Vare sig politiker eller folket. Däremot vet jag, med säkerhet, att vi är många som har gjort, på ett eller annat sätt och när jag ser kommunala tjänstemän som åker i min taxi mindre än en kilometer och låter kommunen betala, bara för att dom inte orkar gå, är det inte svårt att förstå att sådant pågår hela vägen upp i hierarkin, vilket ju också bevisas gång på gång i media. Att det också försvinner otroligt mycket pengar i onödig administration på alla nivåer är ingen nyhet.

    Jag ställer i stort två frågor med mitt inlägg.
    Var tar alla våra skattepengar vägen och har så många verkligen fått det så mycket sämre vad gäller sjukförsäkringen?

Kommentera

