När kriget inte kom


Tyskland 1979.

Mitt i natten, tre våningar upp i ett vinkelbyggt stenhus. Oljudet är öronbedövande, ekar mellan väggarna och ljusen blinkar gula och röda, färgar mitt rum likt stroboskop, skapar skrämmande skuggor. På landsvägen nedanför huset rullar stridsfordon, pansarvagnar och militärlastbilar i en till synes oändlig karavan.

NATO-baserna hade inlett sin höstmanöver.

I ett par veckors tid röjde de runt i skogar och på gator. Efter sig lämnade de bitvis total förödelse. Ändå var det bara en övning. En tankeväckande och omskakande upplevelse när du aldrig tidigare sett militära stridsfordon annat än på bild.

Varför någon vill bygga repliker av stridsvagnar och varför någon vill samla på militära fordon förstår jag inte. Tillfredställer det inte nog dessa människors morbida lustar att se nyhetssändningarna och bilderna från verkligheten?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 reaktioner på ”När kriget inte kom

  1. Bara för att du inte klarat eller orkat åka ner till ett regemente och titta på ett riktigt militärfordon innan dom kom och hade sin slutövning så får du allt skylla dig själv. Det är väl verkligen intressant att få se en pansarvagn från andra världskriget då det inte finns särskilt många sådana riktiga kvar tyvärr så måste man ju visa eftervärlden på nått sätt. Och jag vet inte va du kollar på för nyheter om de bara e krig dom visar där tycker det är mkt sällan det kommer upp!

    1. Varför måste man visa eftervärlden pansarvagnar från andra världskriget?
      För övrigt tror jag inte att min upplevelse hade blivit mindre dramatisk om jag hade besökt ett regemente. Jag hade nog ändå initialt blivit skräckslagen och trott att krig brutit ut. Ensam i utlandet och utan en aning om vad alla dessa militära fordon hade för avsikter var jag inte särskilt tuff. Hade du varit?

      För mig var det en tankeställare. Hur har de miljontals människor som lever med detta i sin vardag, i skarpt läge, det? Kanske skulle du,i din iver att studera krigsfordon vilja byta med nån av dom?

  2. Bara för att han tycker det är intressant behöver han väl inte vilja vara med om ett riktigt krig?

    Tycker det är bra att de visar upp sådana här stridsvagnar från andra världskriget. Kriget ska väl inte falla i glömska att det faktikst har hänt?

    1. Det finns hur mycket litteratur som helst som, såväl i bild som i ord, behandlar och beskriver både andra världskriget och andra krig. Att det skulle falla i glömska tror jag inte är nån stor risk.

      Naturligtvis får var och en ha vilka intressen de vill.
      Mina avslutande frågor var mest retoriska och hade inte med inläggets tanke att göra.

Kommentera

