Sommarprat


Nu skall det sommarpratas.

Men först skall det pratas om dom som skall sommarprata. Allra mest skall det pratas om Annika Östberg. En  M Ö R D A R E i radion, minsann.

Åfy, säger massan. Hur kan det få ske, säger den. I Public Service radion dessutom. Typiskt. Här används våra pengar till att släppa fram såna där, säger Svensson och hotar med att – hör och häpna – riva  sönder inbetalningskortet till Radiotjänst. Säkert hötter han lite med näven också.

Hårda bud.

Men tänk då – bara lek med tanken att även en mördare kanske har något att lära dig, och mig. Om jag inte är helt fel underrättad släpper vi in dömda brottslingar i våra skolor för att berätta för våra barn om vart den breda vägen bär. Om jag inte minns fel har vi gett snubbar som Svartenbrandt, Liam Norberg och Clark Olofsson utrymme såväl i media som i fängelserna och vi sitter med glädje och läser böcker och biografier skrivna av brottslingar.

Tips från coachen:
Låt oss lyssna först och döma sedan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

14 reaktioner på ”Sommarprat

  1. Jag vet redan att man inte ska mörda folk. Upprördheten bottnar nog snarast i att en mördare som fortfarande avtjänar sitt straff upphöjs till någon sorts kulturpersonlighet, står med blomsterkrans i håret och hyllas av SR.

    Jag är säker på att många mördare har historier som är intressanta för människor som gillar historier av Dave Pelzer-typ. Alltså personer som får en kick av att förfäras över andras misär och elände, gärna kombinerat med klyschan om hur vi blir bättre människor genom alla olyckor som drabbar oss. Jag tycker inte Sommar är rätt forum för detta.

    1. Jag utgår från att du redan hört programmet eftersom du vet att det kommer att handla om misär och elände och ge oss en massa sensmoral. Eller är det möjligen så att det är dina förutfattade meningar som talar i din kommentar?

  2. Jag kan bara hoppas att inte Annika läser detta, skrivet av grymma hemska människor
    Samma människor som tycker att muslimmördare ska gå fria!

  3. De som gör sina vidriga kommentarer är själva en satans mördare
    Annika har inte mördat någon, hon har varit ung och dum, det är evigheter sedan
    DEN SOM ÄR UTAN SKULD, KASTE FÖRSTE STENEN!!

  4. Det som man kanske ska ifrågasätta är om Annika Östberg har något intressant att berätta, något intressant och unikt som man inte kan få höra från någon annan. Mig veterligen har hon inte gjort något konstruktivt eller kreativt i sitt liv utan var på fel plats, vid fel tidpunkt med fel sällskap efter att själv ha gjort ett antal val i sitt liv som ledde henne till detta, bland annat valet att börja med narkotika och småtjuveri.

    Vad har hon gjort mer? Inget, så vitt jag vet. Vad är det då som så många tror att hon har att berätta? Sin syn på saken? Hur man kommer vidare? Vad hon ska göra sedan? Nja, det låter inte så intressant i mina öron. Hon är en kriminell person som suttit länge i fängelse. Hon har inte skrivit, spelat in något eller på något annat sätt bevisat för omvärlden att hon har något intressant, fängslande (hehe), inspirerande eller bra att berätta. Är det då konstigt att SR kritiseras för att de utnämnt henne till Sommarpratare? Nej, tycker jag. Jag är helt övertygad om att det finns fler långt mycket intressatare personer att låta få sitta i 90 minuter bakom mikrofonen på SR och underhålla oss.

    Låt henne vara och låt oss vara utan medialt intresse kring henne. Hon är inte intressant. Det finns det andra som är. Ge dem uppmärksamheten istället.

  5. Kanske har du redan hört Annika Östbergs sommarprogram, eller så har du helt enkelt bara bestämt dig för att döma henne ohörd, vad vet jag.

    Att SR får kritik är inte alls underligt i landet lagom.

    1. Du läser tydligen inte det jag skriver. Jag säger att hon har _inte_, i motsats till de andra sommarpratarna, gjort något konstruktivt eller kreativt i sitt liv. Jag dömer henne utifrån det. Jag anser inte att det är att döma henne ohörd utan att döma henne på hennes tidigare meriter. Till hennes meriter hör småtjuveri, drogmissbruk, inblandning i mord eller dråp och fängelsevistelse.

      Är något av det intressant? Knappast i mina ögon.

      Har hon då något annat att berätta? Kanske, men sannolikt inte mer än vilken annan Svensson här i landet och det är väl kanske därför som jag och andra irriterar oss på SR val av henne.

      De enda som har vunnit på detta är, som vanligt, medierna. SR får publicitet för Sommar i P1 och andra media (DN t ex) får läsare som förfasas över SRs val av sommarpratare.

      1. Du dömer på gamla meriter säger du.
        Så du anser alltså att en människa inte kan förändras på trettio år? Gäller det dig själv också? Vet ju inte hur gammal du är men om du funderar över vad du gjorde för trettio år sedan, och sen föreställer dig att en människor idag skulle döma dig efter det, skulle det vara okej eller anser du att du har förändrats och utvecklats på trettio år?

        Vad olika människor anser är intressant varierar. Du kanske tycker det är intressant att lyssna på Darin när han berättar om Idol, flickhysteri och sin tandställning, för nåt annat kan han ju, i linje med ditt resonemang angående Annika Östberg, inte ha att prata om.

        1. Jag tror att du missuppfattar mig.

          Jag dömer på _tidigare_ meriter, inte ”gamla meriter” som du säger. Som jag ser det har hon inga meriter som kvalificerar henne att prata i radio. Hon, som person och inte hennes gärningar, har fått uppmärksamhet i media, men jag anser att hon inte har några gärningar som meriterar henne till att få äran att prata i radio.

          Att Annika Östberg har begått brott för 30 år sedan och har ändrats sedan dess är jag helt övertygad om. Att ändras på 30 år gör det flesta inte minst de som sitter så länge i fängelse. För att förstå att förändring sker behöver jag bara se på mig själv och vad som hänt mig de senaste fem åren. Jag anser att hon har i och med sin långa fängelsetid sonat sitt brott i den mån man kan göra det och jag tror nog att hon hade gjort saker annorlunda om hon hade levt sitt liv om igen. Därmed inte sagt att hon är tillräckligt intressant för att få prata i radio.

          Som svar på ditt exempel Darin, så tycker jag att han kan vara nog så intressant i och med att han har vunnit en stor, uppmärksammad tävling i Sverige som har följts av många i media. Han har levt ett relativt kort liv som vuxen men ändå hunnit med ganska mycket kreativt. Kanske har han något intressant att säga. Annika Östberg, däremot, har levt tio gånger så långt liv som vuxen men inte skapat något av det. Det är inte speciellt intressant.

          Ni måste se något i denna Annika som jag inte ser. Jag skulle bli glad om ni kunde tala om för mig vad ni ser för något intressant i henne.

          1. Gamla eller tidigare – samma sak. I själva ordet meriter ligger imperfekt inbyggt. Vilka meriter anser du kvalificera en människa att få prata i radio?

            Låt oss enas om att ingen av oss har hört programmet.
            Du dömer ut det utan att ha en aning om vad det kommer att handla om. Jag vill höra innan jag dömer.

            1. Av din fråga ”Vilka meriter anser du kvalificera en människa att få prata i radio?” tycker jag det verkar som att du inte läser det jag skriver. Du kanske skulle börja med det. Som svar citerar jag mig själv:

              ”Mig veterligen har hon inte gjort något konstruktivt eller kreativt i sitt liv utan var på fel plats, vid fel tidpunkt med fel sällskap…”

              och

              ”Hon har inte skrivit, spelat in något eller på något annat sätt bevisat för omvärlden att hon har något intressant, fängslande (hehe), inspirerande eller bra att berätta”

              och

              ”Annika Östberg, däremot, har levt tio gånger så långt liv som vuxen men inte skapat något av det. Det är inte speciellt intressant.”

              Kanske är det så att vi ser olika på programmet ”Sommar i P1”. För mig och många andra i vårt avlånga land är det en ära att få möjlighet att underhålla, (nästan) helt utan begränsningar, hela svenska befolkningen på en mycket bra sändningstid i ett så traditionsrikt program. För att kvalificera in som sommarpratare anser jag att man bör ha gjort något speciellt och unik som är värt att berätta. De flesta sommarpratare är kända personer som har gjort något som har uppmärksammats under året som gått: skådespelare, författare, sångare, dansare, artister, politiker, företagsledare mm. Gemensamt för dem alla är att de skapar något som många andra kan glädjas, fascineras eller intresseras av. Det Annika Östberg har gjort har flera andra kriminella också gjort: Tony Olsson, Jacke Arklöv, John Ausonius. Är det intressant med ett sommarprogram av dem också?

              Jag är enig med dig om att vi inte har hört programmet, men jag dömer inte ut programmet. Jag dömer ut SR val av Annika Östberg som sommarpratare på grund av att jag anser att hon saknar meriter för det. Jag är övertygad om att det finns massor av andra människor i Sverige som har mer att berätta än hon har och jag tycker att det är synd att SR använder Annika Östberg för att skapa publicitet kring sitt program istället för att satsa på att hitta kvalificerade sommarpratare. Jag tycker också att det är synd om Annika Östberg för att hon inte lämnas i fred utan att man skapar en hype kring hennes person.

              Du, eller någon annan, har fortfarande inte sagt vad ni ser i henne som är så intressant att ni tror att hon har något att berätta.

              1. Jag har såväl läst som förstått det du skriver. Du berättar gång efter annan att du anser att Annika Östberg inte är kvalificerad att leda ett sommarprogram.

                Fine.

                Personligen tror jag att Annika Östberg kan ha mer intressant att berätta än många andra som tillåts breda ut sig i public service.

                Låt oss lyssna först, och döma sedan.

Kommentera

