Valfrihet my ass


Allvarligt talat – Jag är djävligt trött på avregleringar och en valfrihet som bara tar en massa tid.

För en stund sedan var jag på apoteket. Det nya, fina, avreglerade apoteket i det stora varuhuset i min stad. Praktiskt, eftersom jag ändå hade ärende in i butiken. Det var fjärde, och sista, gången jag besökte det apoteket för att få ut receptbelagd medicin.  Efter att ha väntat i kö i närmare tio minuter, lämnade jag  samma apotek, för fjärde gången, med oförrättat ärende och beskedet
Tyvärr har vi inte den medicinen i lagret just nu. Vill du att vi skall beställa hem den?

Jag tvingas välja, tvingas ta av tid jag skulle kunna använda till annat, för att sätta mig in i elavtal, pensionsförsäkringar, vårdval, taxipriser, samtalskostnader och annat. I storstadsregionerna slåss avreglerade marknader om kunder och marknadsandelar medan man i glesbygden, i den fria konkurrensens och valfrihetens spår, får allt sämre service.

Och vad har i realiteten blivit bättre?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

6 reaktioner på ”Valfrihet my ass

  1. Åh, vad glad jag blir att du skriver detta. Håller helt med. Frihet har väldigt lite med valfrihet att göra. Ibland som nu önskar jag inte valfrihet för då tvingas jag välja eller stå med skägget i brevlådan.

  2. Pingback: Frihet my ass 2 «

Kommentera

