Nationaldag, brunskjortor och antinationalister


Sverige, mitt hem på  jorden.
Jag vet att Heidenstams text inte lyder exakt så men det är exakt så jag känner. I Sverige är jag född och fostrad. Jag är glad och tacksam över att leva i ett av världens bästa länder, över att ha fått växa upp i relativt lugn och utan rädsla för krig och svält. Svenskan är mitt språk, det jag älskar och vårdar efter bästa förmåga.

Nationalist, ja säkert och jag skäms inte ett dugg för det.

Sverige är en blandning av kultur från olika länder och världsdelar. Den som letar efter det äktsvenska kommer att få svårt att finna något som inte kommer utifrån. Sverige kommer att, i takt med den ökade invandringen och den allt snabbare globaliseringen, att fortsätta influeras av kultur från olika länder och världsdelar. Det är helt okej. Det hindrar inte mig från att älska det land jag bor i.

Det som inte är okej är när brunskjortorna försöker få mig att hata främlingar och försöker få mig att tro att dom tar alla mina pengar och när antinationalister försöker få mig att förakta mig själv och vill skända min flagga.

I dag har jag firat mitt lands nationaldag.
Utan skam.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

4 reaktioner på ”Nationaldag, brunskjortor och antinationalister

Kommentera

