Djur i bur


En dam i Mölndal har tänkt till.
Med hjälp av en handyman har hon utvecklat en förvaringsbox för hundar att ha utanför affärer så att husse/matte slipper vara oroliga för att deras hund skall stjälas under tiden de handlar.

– Jag hade en valp för några år sedan, och blotta tanken på att den skulle kunna försvinna gjorde att jag brydde mig inte om att gå in i affären och handla. Ska det vara så här – en krok på väggen – tänkte jag, berättar Lena Hallid.

Min stilla undran – Varför ta med vovven till affären öht?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

12 reaktioner på ”Djur i bur

  1. Märkligt att det finns så många hundägare som utgår från sig själva när det gäller vovven… Att utgå från hundens bästa situation vore ju det självklara kan tyckas. Hund utanför affär i bur eller koppel är inte så kul för vare sig hund eller husse/matte. Folks ”underbara” uppträdande kan man ju studera dagligen i städer runt riket. Antingen tar man med sig hunden och låter den ha det lugnt och tryggt i bilen på sval plats eller så rastar man den och lämnar den i trygg invand miljö. Är man av nöd tvungen att lämna den utanför en affär är det oftast inte svårt att få någon att passa hunden utanför, efter en sedvanlig hälsningsstund såklart. Sen gör man vad man skall så effektivt man kan och sen fortsätter man sin runda i stan. Att låta sin hund sitta utanför en butiksdörr som öppnas och stängs varannan sekund måste vara en av det mest påfrestande sakerna man kan utsätta ett djur för. Allra helst i kort koppel så hundstackaren inte kan komma någonstans eller ens lägga sig ner…

    1. Det är inte mindre stressigt för hunden att lämna den på en okänd plats med en främmande människa. Och det är inget som säger att personen du lämnar hunden med inte skadar den eller stjäl den.
      Samma sak gäller att lämna hunden i bilen, inget säger att den är mer säker i en obevakad bil än utanför en butik, där folk passerar.

      Jag har haft hund i nästan 27 år och ingen av mina hundar skulle bli stressade av att bli bundna utanför en affär. Du som ägare borgar för hundens mentala hälsa och stabilitet. Har du en instabil hund så ska du inte vistas i stadsmiljö med den.

      Dessutom så har inte alla turen att äga en bil att sätta hunden i. Vissa är dessutom på genomresa med tåg/buss/spårvagn. Hur tycker du att de ska lösa ett akut toalettbesök?
      Och vissa av oss hundägare har hundar vars ras, ogrundat, hetsats mot och allmänheten är rädda för dom. Har själv ägt en hund som folk korsat gatan för att de inte vågar passera, trots att hunden är lugnet själv och aktivt varit med och botat personers paniska hundfobi.
      Så boken döms visst efter omslaget och sanningen är att alla kan inte lämna hunden hemma eller få en främling att passa den.

      Tilläggas ska dock att jag aldrig bundit någon av mina hundar på ett ställe där jag inte kunnat se den 60 sekunder per minut. Dels för att jag ägt en väldigt stöldbenägen hund och dels för att jag inte litar på att människor har civilkurage nog att ingripa om de ser min hund bli stulen eller något barn eller vuxen hetsar min hund.

      1. Det handlar inte om enstaka akuta toalettbesök utan om människor som regelmässigt tar med och binder sin hund utanför affären när de handlar. Varför? Kan man inte lämna hunden ensam den stund det tar att att handla är det dags att se över sin egen roll som hundägare och att fundera över sin hunds mentala status. Att, i undantagsfall, lämna sin hund i bilen på en plats väl skyddad för sol » och utan halsband och koppel, är definitivt bättre än att binda den utanför affären.

        Hur vet du att dina hundar inte skulle bli stressade av att bli bundna utanför affären om du aldrig gjort det?

  2. Precis min tanke! Dessutom så hindrar det ju inte att man kan skada hunden på andra sätt så som slänga in giftigt kött eller göra andra hemska saker:-( Men som du skrev,varför ta med hunden till affären???

  3. Nu skall jag ta med mig hunden till affären, innan vi kommer fram har vi hunnit promenera ett par kilometer genom hagmark. När vi är framme får hon vänta på mig under några träd utanför butiken. Sedan har vi ytterligare ett par kilometer hem igen, med varandra i gott sällskap. Tror att vi båda uppskattar utflykten tillsammans.

    1. Det tror jag också, men nu handlade inte detta om utflykter utan om att regelmässigt ta med sig och binda hunden utanför affären.

  4. OM man väljer att överlämna hunden till en annan människa utanför om man nu måste-måste vara borta mer än 5 min eller vad ett enstaka toalettbesök tar, ja då gör man ju givetvis det till en person som inger något sånär stort förtroende, som kanske har hund själv eller annat som går att fråga ut på 1 minut. Väldigt få som inte känner sig trygga i situationen med att passa en hund får man ju aldrig att gå med på det ändå, så där löser sig liksom av sig själv…

    OM man nu har turen att ha en bil och har hund så har man i regel sett till (finns självklart dåliga undantag) att hunden har det bra där, tonade rutor bak i en kombi, i en bur, ventilerat och i skuggan, med vatten och gärna ett litet larm på bilen. Har man sen en dekal från en hundklubb eller bild på sin hund på bakrutan är det i varje fall i min sinnesvärd så att ev. biltjuvar väljer en annan bil. Och är dom ute efter att stjäla en hund i en låst bur i en låst bil, ja låt dom försöka…

    Tråkigt nog kan jag kanske hålla med ”Andreas” ovan att civilkurage ibland saknas om någon (oförstående barn eller vuxen exempelvis) ”hetsar” mot en hund. Så mycket värre då om hunden är bunden utanför en affär. De naturliga instinkterna säger ju fly eller fäkta om man blir trängd. Å just därför tycker jag inte man skall lämna hunden ENSAM och BUNDEN hur mentalt stabil hunden än är. Även den stabilaste har ju en gräns, så fungerar vi människor också som bekant 🙂

  5. Det är ju bara som människa att lägga sig på magen, med ögon och näsa i marknivå, och så försöka känna efter hur man uppfattar alla ben och dörrar som svänger, samt vara i en bur när något ser märkligt anfallande ut.

Kommentera

