Kära 2010


Nyårsafton och jag ser alla dessa människor skåla i champagne och avge sina löften inför det nya året. De flesta av dem glömda redan innan natten blivit dag men jag vet också att några av dem, avgivna av människor med klara mål och en beslutsamhet att nå dem, kommer att hållas och trots att jag vet att det är en dödssynd känner jag avund. Men så låt mig då, i all min ofullkomlighet, vara syndig, åtminstone denna enda dag på året.

Jag vill ju så gärna också ha min väg stakad och klar framför mig och se målflaggan fladdra där borta. Men när jag kisande blickar framåt är det mörkt. Där den svartvitrutiga flaggan borde stå finns – ingenting. Drygt halva mitt liv har jag levt, vajat som ett rö i vinden. Jag har låtit stunden styra mina steg, låtit ögonblicket bli jag och intalat mig att nu – nu är jag sann. Så lätt har jag låtit mig föras, förföras, bara för att vakna upp i en återvändsgränd och upptäcka att allt var en hägring, en fantasi, ett spel och en lek.

Så kära 2010 – Om jag så bara får önska mig en enda sak av dig – Låt mig hitta min egen väg och ge mig kraft och mod att följa den. Låt mitt sökande få sin belöning, äntligen.

Jag har förtjänat det, och det vet du.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

6 reaktioner på ”Kära 2010

Kommentera

