Språklig inflation


En tvåsitsig bil som väger 2 250 kg med en V12 på 6 liter under huven och en bensinförbrukning på 1,24 liter per mil, kan man kalla den för en miljöbil bara för att den går att köra på etanol? Om man sedan lägger till att den, om man väljer att köra den på etanol, drar runt 1,7 liter per mil blir frågan ännu mer motiverad.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 reaktioner på ”Språklig inflation

  1. Känner som Linda. Jag trodde en bil skulle vara ett hjälpmedel att ta sig fram mellan två punkter. Vad ska man då med allt det där till? J-a larv, det är vad det är tycker jag. Helt omotiverat.

    1. Hade jag haft en fetare plånbok och hade jorden haft oändligt med resurser hade jag mer än gärna haft en sån som hjälpmedel att ta mig fram mellan två punkter 😉

      Men min fråga kvarstår: Har det inte gått inflation i språket när man kallar en sån bil miljöbil?

  2. Jo, självklart tycker jag. Det ligger inget miljötänk i att använda produktionsresurser till det jag menar är omotiverad lyxteknik, oavsett vad man KAN köra den på. Vad som än ska ner i tanken ska framställas. Vikten sliter på vägbeläggningar. El, värme och metaller ska användas i tillverkningen.

Kommentera

