Blodtörstigt vansinne


Mellan 22 och 40 vargar skall skjutas i den första licensjakten på varg på 45 år. Över 8 000 jägare har anmält sitt intresse av att deltaga i jakten. Groteska siffror om ni frågar mig och ett bevis på blodtörsten, glädjen i att döda och machomentaliteten hos jägare. Jag förstår inte varför en redan liten, degenererad vargstam skall decimeras ytterligare. Låt vargarna leva och låt bli att skjuta av så mycket älg och rådjur så har vargen sin mat i skogen och slipper gå in i fårhagen för att äta.

För övrigt undrar jag varför vargen ses som ett sånt enormt hot i Sverige där vi har drygt 200 vargar och varifrån detta djupt rotade hat kommer. I andra länder med betydligt större vargtäthet än Sverige finns inte denna rädsla och detta hat.

Vargen fyller sin funktion i ekosystemet. Låt den leva.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

11 reaktioner på ”Blodtörstigt vansinne

  1. Jägarna lever kvar i stenåldern. Och kan ingenting om natur och djur. Vapenfetischism är vad dom gillar. Och att döda.

  2. ska man skjuta bilen eller föraren om han kör på och dödar en jakthund????ska man skjuta jägaren som skjuter en jakthund under jakt????
    ska man skjuta bonden som missköter sina djur som svälter ihjäl????VARFÖR SKA MAN JAGA VARG?SVARA MIG.

    1. Ja, du… Varför man skall skjuta vargar är ju en fråga jag själv ställer mig.
      Var tycker du själv att man skall sätta gränsen för dödande av djur för vår vinnings och bekvämlighets skull?

  3. Vantrivseln ökar för alla arter på vår jord! möjligheterna för oss alla att samsas ödeläggs genom vår lathet och vårt habegär. Kanske ligger tillfredställelsen med livet inte i hur många saker vi har då vi dör utan i vad vi bidragit med då vi levde? Kanske kan vi börja visa hänsyn och acceptera att vi alla behöver plats att leva på. Oavsett om vi är vargar eller människor som måste fly pga klimatförändringar. Kanske måste vi på allvar fundera på våra moraliska rättigheter och skyldigheter. Harmoni är ett fint ord

  4. Det är inte för att vi skjuter klövvilt som vargen drar sig till boskap. En varg utrotar allt som kan räknas som föda i ett stort område och sen förflyttar den sig. Varför tror ni att det är så tomt på annat vilt i vargrika områden egentligen? Jag tvingas leva med vargarna och måste låta storstadsbor som bara sett vargar på zoo ta beslutet hurvida det ska bli någon avskjutning på varg eller inte. Vargen som tog sig till Lidingö för några år sedan sköts illa kvickt men vi på landet måste tydligen leva med dem bara för att ”de är ju så fina” //kvinnlig jägare som inte backar för att skydda sin hund

    1. ”En varg utrotar allt som kan räknas som föda i ett stort område och sen förflyttar den sig.”

      Låter väldigt mycket som människan…

      Varför tror ni att det är så tomt på annat vilt i vargrika områden egentligen?

       
      Varför tror du att det är så ont om naturlighet i människorika områden?

      ”Vargen som tog sig till Lidingö för några år sedan sköts illa kvickt”

       
      Att en varg på Lidingö skjuts är, som jag ser det, ganska självklart eftersom den där har ringa eller inga möjligheter att överleva.

      ”vi på landet måste tydligen leva med dem bara för att ‘de är ju så fina'”

       
      Jag känner ingen som helst oro, vare sig för mig eller för min hund, trots att jag bor i ett av de områden där licensjakten skall ske. Vad grundar du din oro på?

  5. Det är svårt att få ”alla rätt” på etikprovet – jag förstår din känsla Amanda – att vi som lever långt ifrån naturen har en massa åsikter om hur det ska vara. Men jag tror att hela frågan har kantrat i takt med balansen i naturen. Människor har som du säger alltid skyddat sig. Problemet nu är att vi skyddat oss så till den milda grad, att vi utrotat arter runt omkring oss….. Hur ska vi då återställa det som går att återställa?

  6. Kan bara säga att jag bor på landet. Har hund som jag gärna går med i skogen. Har hört varg yla vid enstaka tillfälle. Då kände jag mig inte så stor. Men det betyder inte att jag önskar livet ur dem. Vi som är så smarta kanske kan hitta ett annat sätt att skydda oss och tamdjuren?

Kommentera

