Tankar inte färdigtänkta


I radion sitter två stycken kristna fundamentalister och fördömer min kärlek. De förkastar den som varande inget annat än en hormonstorm, ett fysiskt begär. Min öppenhet med densamma kallar de högmod. De säger sig också, apropå högmod, stå för den rena, den enda sanningen.

Nåväl, Att vara homofob eller att anse att homosar är onormala är som tur är inte förbjudet i yttrandefrihetens Sverige. Det är bara inskränkt och fördomsfullt och dessa båda ärkekonservativa representanter för den kristna tron fick mig att tänka på hur vi pekar finger på muslimerna men glömmer titta efter vad som finns i vår egen smutstvätt. Är verkligen de illitterata mullorna så mycket värre än abortmotståndaren och preventivmedelmotståndaren Benedictus XVI, häxbrännare, schartauaner, kvinnoprästmotståndare, Åke Grenar och ”kvinnor tige i församlingen”? Är de så mycket värre än kristna fundamentalister som fördömer min kärlek?

Våra fördomar grundar vi ofta på rädslor för det som är okänt. För många år sedan bodde jag granne med ett dagcenter för utvecklingsstörda. Jag hade vid den tiden noll och ingen erfarenhet av förståndshandikappade och man såg dom inte alls ute i samhället på samma sätt som i dag. Jag såg dem komma på morgonen, äcklades av dem, tyckte de var fula och groteska och undrade hur någon kunde arbeta med sådana frivilligt. Att överhuvudtaget ta i en sån fanns inte i min föreställningsvärld. Säkert luktade de illa också.

Några år senare hamnade jag av en slump i mitt nuvarande arbete som taxichaufför, ett jobb som i mångt och mycket består i att utföra samhällsbetalda resor såsom sjukresor, färdtjänst, skolskjutsar samt, ve och fasa, transporter av ”såna där”. Naturligtvis gick det bra, hur bra som helst och få kunder har som just dessa människor förgyllt mina arbetsdagar. Helt i onödan hade jag gått och haft fördomar och förutfattade meningar enbart på grund av min okunskap och min ovilja att ta reda på fakta.

Jag återvänder med jämna mellanrum till denna aha-upplevelse. Den påminner mig om hur lätt det är att hamna snett i sina tankar, i sina värderingar av medmänniskor. Något jag behöver påminnas om ofta. Till exempel när jag hör religiösa fundamentalister fördöma min kärlek eller när jag hör min egen mun ge ord åt tankar inte alltid helt färdigtänkta.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 reaktioner på ”Tankar inte färdigtänkta

  1. Planerar att gå till RFSL i Borås på lördag för att visa att en rökbomb inte skrämmer in mig i garderoben.
    Jag tänker att det är ganska högmodigt att tro sig veta hur andra människor har det. Högmod kommer i många former. Min oftast i brist på ödmjukhet.

Kommentera

