Elden sprider sig


Killen kliver ut bara ett par meter framför bilen. Ryggmärgen reagerar på en nanosekund och samtidigt som bromsarna får stopp på bilen bara centimeter från en olycka hänger jag mig på tutan. När jag ser honom vända sig mot mig och flinande ge mig fingret är det något som brister inom mig. Innan han hunnit fatta vad som hänt är jag ute ur bilen och sänker honom med en välriktad spark. Jag hör hur han skriker när jag tar hans finger och långsamt böjer det bakåt. Jag hör hur han skriker och jag fortsätter böja till jag känner hur det går av. Nu skriker han inte längre, tänker jag. Han har svimmat. Inte så tuff längre, tänker jag.

Nej, det är naturligtvis inte sant. Killen släntrar nonchalant vidare och den sköna tanken på hämnd syns bara som en snabb skugga i min blick.
– Det var nära ögat, säger kunden som sitter bredvid mig. Situationen är förbi och vi fortsätter vår färd.

Kanske är han, killen jag så när kört över, en av dem som tänder eld på bilar och skolor, som kastar sten på polis och brandkår. Till och med i min stad händer det nu. Vad vill dom, vilka är dom, dessa ungdomar som förväxlat respekt med rädsla och som pratar om rättigheter men inte känner sina skyldigheter. Var finns deras föräldrar, dom vuxna som skall sätta gränser och vara föredömen?

Händelserna är mumma för SD och andra främlingsfientliga grupperingar som hävdar att det är invandringen som ligger till grund för det som händer. Själv undrar jag varför inget händer, varför det inte verkar vara någon som får ta konsekvenserna av det dom gör. Dom som grips släpps igen och kan fortsätta sitt meningslösa värv. Meningslösa gärningar förmodligen sprungna ur känslor av meningslöshet hos förövarna. Hur blev det så?

Polisen har nu presenterat den geniala iden att upprätta närpolisstationer i de oroliga områdena som om det vore något helt nytt, som om det aldrig funnits närpolisstationer förut, som om de inte avvecklats i rasande takt de senaste åren.

”Länspolismästaren i Stockholm, Carin Götblad, tror att de lokala poliskontoren är del av lösningen på problemet med gängbildningar och konfrontationer mellan ungdomar och polis.”

No shit, Sherlock.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

2 reaktioner på ”Elden sprider sig

Kommentera

