Cykla mot rött ljus och enkelriktat


FP vill förbättra miljön för cyklister genom att bl.a. tillåta cykling mot enkelriktat och förbi rödljus och Stockholm, Göteborg och Malmö har tillsammans lämnat in en ansökan till Transportstyrelsen om att få tillåta cyklar att köra mot enkelriktat på försök.

En enkel fråga från en yrkeschaufför – Vad blir skillnaden mot i dag?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

21 reaktioner på ”Cykla mot rött ljus och enkelriktat

  1. Skillnaden blir nog störst för de boende längs de enkelriktade gatorna, då de slipper höra på signalhorn hela dagarna. De flesta bilister verkar ju tror ju att om dom hänger sig på tutan så fort de ser en cyklist som felar så kommer dom få 76 oskulder när dom kommer till himlen 🙂

  2. öööh…
    skillnaden blir väl att det inom en inte alltför avlägsen framtid kommer vara betydligt färre cyklister, samt att begravningsentreprenörsbranschen får sig ett rejält uppsving, vilket kommer råda brist på den stigande arbetslösheten.

    1. Smart, Mumrik…
      Tänkte inte på det!

      Men är det inte så att det redan är ett faktum att cyklister till stor del både cyklar mot rött och mot enkelriktat? Jag ser det dagligen och stundligen…

  3. bort med privatbilarna från gatorna! Fram för cykel i alla riktingar. De som inte vill gå kan cykla eller åka kollektivt eller ambulans alt färdtjänst. Taxi när det behövs, men alla privata bilar i större städer, är ett oskick!
    Alla som avstår bil skulle få en lifebike! istället för som tidigare rabatt på en koldioxidsnål bil.
    Vi måste tänka om och förstå att bullret nu flyttar ut till alla vindpinade områden. Acceptera ett nytt och annorlunda liv, där var och en får bidra till vår nya rena, sunda, uthålliga värld.

  4. Tack, men jag tycker inte om att stå i rampljuset och vill alltså inte vara president. Skulle jag kunna få bli rådgivare vore jag tacksam.

  5. Linda:Nja, jag har lovat den tjänsten till min katt. För övrigt så tycker jag du har du för hög kompetens för att bli rådgivare, hur låter propagandaminister?

    Ulrika: Du står på andraplats på listan för president stolen, kommer du att anta nomineringen?

      1. Skönt, ta platsen så ägnar jag mig åt sökandet efter den ulimata transporten!
        Har hittat en trehjulig el-cykel med bra lastmöjligheter, verkar utmärkt för en gammal tant. Däremot kanske inte tillräckligt prestigeladdad för en president 🙂

        1. En president skall vara ett föredöme för sitt folk och då duger inte prestigetänkande. Men jag kanske kommer att pimpa min lite bara för skojs skull 😉

    1. Har ärligt talat inte en aning om dom har ”kommit igång” eller om det blir nåt av öht. Cyklisterna bär sig åt som alltid så nån skillnad har jag inte märkt 🙂

Kommentera

