Gud och hans avbild


Det sägs att gud skapade människan till sin avbild.
Jag tänker att människan skapat gud för att slippa ta sina egna beslut, för att slippa ta ansvar för sina egna handlingar och för att rättfärdiga sin egen existens.

Om, säger om, gud finns och om han skapat människan, detta egoistiska, självgoda och enfaldiga odjur till sin avbild, som sitt mästerverk, vad säger då det om gud? Den gud vi ser i bibeln är en gud som är egoistisk, svartsjuk och hämndlysten. En gud som lovar att bestraffa dig och hotar med skärselden om du inte älskar honom rätt och tillräckligt. Ganska snarlikt människans sätt att tänka och vara.

Jesus däremot, framställs i bibeln som en kärleksfull och tolerant människa. Av hans förlåtande kärleksbudskap ser vi inte röken i guds egna ord. Personligen tror jag jesus var en bortbyting, så få likheter som han verkar ha med sin förmodade far.

Jag frågar ibland efter bevis för guds existens och får alltid olika variationer på samma svar ”gud behöver inte bevisas. Han visar sig för den som tror”. Den troende hänvisar till ”en inre övertygelse” som inte låter sig ifrågasättas och där dör diskussionen oftast. Ibland har jag fått med mig nåt matnyttigt på vägen men oftast har bara min ateism stärkts ytterligare.

Ibland kan jag verkligen önska att någon skall lyckas att så ett frö av tvivel i mig. Inte för att jag vill tro utan bara för att jag skall kunna brottas lite med min egen inre övertygelse. Ännu har ingen lyckats.

Jag vidhåller att vi båda är ateister. Jag tror bara på en gud mindre än vad du gör. När du förstår varför du avfärdar alla andra möjliga gudar kommer du att förstå varför jag avfärdar din.”

– Stephen Roberts

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

3 reaktioner på ”Gud och hans avbild

  1. Ibland, inte ofta kan en förnimmelse nå mig. En insikt om min plats och betydelse i universum. Jag upplever mer än tänker, betydelsefull är jag för jag är en del av något magnefikt, liten för jag är bara ett dammkorn i rymden. Kompost, allt går runt i cirklar.

    1. Tänker sällan i termer av universum och liknande storheter. Är fullkomligt nöjd med insikten av den roll jag spelar i jordens varande, den effekt mitt liv har på annat liv.

Kommentera

