Att våga vara där hjärtat är


      – Är du lycklig?
Frågan kom plötsligt och den besvärade mig. Inte för att jag aldrig funderat över saken, utan mer för att den kom från oväntat håll; en helt främmande människa som utan att be om lov klampade rakt in i mitt innersta med en så närgången undran.

      – Hur definierar du lycka? Kontrade jag för att vinna lite tid samtidigt som jag lät tankarna vandra för att hitta ett lämpligt svar.

Vi strävar alla efter lycka och var och en har säkert sin egen definition av vad lycka är. Ändå vill jag påstå att väldigt få av oss verkligen är lyckliga. I kraft av våra vetenskapliga och tekniska landvinningar skapar vi behov som vi tror oss bli lyckliga genom att tillfredställa. Under tiden kommer vi allt längre bort från det som är människan och vi får allt svårare att finna vår egen roll i tillvaron.

Trots alla framsteg kämpar vi i dag för det dagliga brödet, precis som vi gjort i alla tider. Skillnaden är att vi kommit så långt bort från dess ursprung att vi inte längre är känslomässigt medvetna om vad som behövs för att brödet skall kunna serveras. Vi kan inte ens skilja på havre och vete om vi ser det växa på fältet. Vårt samspel med naturen har kommit bort på vägen. Vi har satt de ekologiska systemen ur funktion och blundar för vår egen möjlighet att som enskilda individer spela en roll i det som sker. Kanske är detta ett stickspår men jag tror att ett lugnare liv, närmare naturen, gör oss lyckligare.

Vi köper oss vackra skal och lägger ner mängder av tid och pengar på att pressa in oss i mallar som vi anser gör oss lyckliga. Kanske är det så, att man är lycklig om man anser sig vara det, men jag tillåter mig tvivla och med tanke på alla antidepressiva läkemedel som förskrivs, alla böcker om hur vi på olika sätt skall stärka våra egon som säljs och hur mycket droger vi använder för att fly, eller kanske hitta, tror jag definitivt att jag är något på spåret i mina tvivel.

      – Att våga följa sitt hjärta. Svaret avbröt mina tankar. Att våga gå utanför ramarna och göra det du verkligen vill i stället för det du förväntas göra. Att göra det som får dig att må bra i stället för att göra det som får din omgivning att må bra.

      – Lyckligt lottad, men inte lycklig. Sade jag. Jag har mat i magen, tak över mitt huvud och kläder på kroppen. Jag har ett jobb som jag går till utan någon större vånda. Jag har människor omkring mig som bryr sig om mig och som jag bryr mig om. Men jag är definitivt inte på samma ställe som mitt hjärta.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 reaktioner på ”Att våga vara där hjärtat är

  1. Ju mer jag läser av det du skriver, desto mer får jag ihop av mitt eget pussel. Det gör mig mer hoppfull och lite tryggare i att jag ska hitta fram.

Kommentera

