Åh jah bah… Vaa?


Jag vet att jag är hyfsat bra med språket.
Jag vet också att många andra är så oändligt mycket bättre. Ändå kan jag inte låta bli att förundras när jag i en diskussion med en kvinna som studerat till lärare i svenska, får veta att det på högskolan står föreläsare som angående det svenska språket hävdar att

”det inte finns något rätt eller fel; bara mer eller mindre väl fungerande texter”

 
Jag tillåter mig att ifrågasätta det.
Jag anser att det är en tes som resulterar i lärare som inte förmår lära sina elever ens så elementära saker som att skriva ihop och bygga fullständiga meningar. Att det måste finnas vissa regler att hänga upp ett språk på är för mig så fundamentalt. Att språket är dynamiskt och att reglerna förändras över tid är en annan sak.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentera

