Bananer – Vill du veta sanningen?


Nedanstående text är kopierad från Svenska Naturskyddsföreningens hemsida och inget djävla ”hitte på” från min sida. Den är ett sammandrag av texten i en broschyr från snf. Betänk när du läser att bananer inte sällan är det något av det först vi duttar i våra spädbarn när de börjar äta fast föda.

Bananen är en älsklingsfrukt för många människor.
Svenskarna är storkonsumenter med en tätposition för de länder som inte har någon egen bananproduktion. Under 2004 åt vi cirka 19 kg per person.

De flesta bananer som säljs i Sverige idag är besprutade med kemiska bekämpningsmedel. På en hektar bananodling, de vill säga mindre än två fotbollsplaner, sprids varje år cirka 50 kg bekämpningsmedel. Trots ansträngningar har man inte fått bukt med den enorma användningen av bekämpningsmedel. Fortfarande läcker gift ut i mindre vattendrag och floder för att slutligen hamna i havet och korallreven. Fiskar och sjökor i floderna och längs kusten förgiftas och riskerar i värsta fall att dö.

Skadligt för arbetarna
Det finns ingen säker användning av kemiska bekämpningsmedel. Heltäckande skyddskläder är svåra att använda i den tropiska hettan. Olyckor händer ofta. Daglig kontakt med de giftimpregnerade plastpåsarna orsakar nervskador och i bananpackningen riskerar kvinnor och män att drabbas av hudproblem. Kemikalierna som sprids i odlingarna finns också i bananarbetarnas bostäder (det finns till och med giftrester i madrasserna de sover på) och även i andra byggnader i närheten av plantagerna, som t ex barnens skolor.

Det spelar roll vilken banan du väljer
Om var tionde banan som säljs i Sverige vore en KRAV-banan skulle uppemot 20 ton kemiska bekämpningsmedel inte behöva spridas på plantagerna. Över tusen bananarbetare skulle kunna arbeta på plantager där de slipper utsättas för extremt giftiga bekämpningsmedel. Dessutom skulle djur och natur runt de här plantagerna utsättas för mindre risk att skadas och förgiftas. Väljer du att köpa bananer som dessutom är Rättvisemärkt får arbetare och odlare vettigt betalt.”

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

9 reaktioner på ”Bananer – Vill du veta sanningen?

  1. jaaa – banaaaan!
    *imiterar clownen manne*
    GOTT.

    och *mitt* strå till bättre miljö – jag köper inga andra bananer än just kravmärkta.

    jag gick en studiecirkel i min hemflörsamling, och där läste vi boken ”den kokande grodan”
    (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9177421892), och märkligt nog var det det där om miljögifter och bananer som fastnade i mitt medvetande.

    många bäckar små, och en och annan banan.
    än så länge.

  2. Jag har alltid tagit det billigaste allternativet. Kanske man ska börja tänka om. 😀

    En person kan göra en stor skillnad 🙂

    1. Om du börjar tänka i dom banorna kommer nån annan att göra det för att du gör det och så är bollen i rullning 🙂

      Ingen kan göra allt, men alla kan göra någonting. 😀

  3. PS. Jag har alltid tyckt att det var onödigt att köpa ekologiskt odlade produkter, då jag ansåg det som dyrt och onödigt. Men efter jag blev nyfiken på hur det ligger till med konventionell odlade produkter, har jag börjat tänka om. Jag har aldrig varit någon miljökämpe, men detta kan påverka min hälsa, och det är värt att tänka på. Och det skadar ju inte att hjälpa miljön på köpet;)

Kommentera

