Ekonomisk utveckling, det alléna saliggörande


tipp2World Economic Forum, WEF, har sitt årliga möte i Davos. Där, i en underbar miljö, långt från de högar av avfall som vårt välstånd skapar, möter omkring 3000 av världens politiska och ekonomiska potentater upp för att diskutera hur vi skall få fart på ekonomin igen.

Temat för årets möte är ”Att forma världen efter krisen (‘Shaping the Post-Crisis World’)” och i runt de 250 paneldebatter som hålls under mötets fem dagar kommer den ekonomiska krisen, dess verkningar och hur vi skall göra för att i framtiden hålla hjulen snurrande utan störningar att stötas och blötas.

Hur, men säkert inte varför…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

7 reaktioner på ”Ekonomisk utveckling, det alléna saliggörande

  1. Det är utifrån samma grundtanke som EU startades. Läste för några år sedan texter om skälen till varför förlagan till EU uppkom, och jag tror att mötet i grunden är en slags cover för att förhindra att helvetet rockar loss. De vet så väl att människor inte ropar efter långsiktighet, utan direkta resultat. Ge folket vad de ropar efter så blir det fred längre. Men till ett pris som naturen ska betala.

    Skrev ett inlägg om det igår. Men raderade det. =S Fråga mig varför och jag har inget svar, för varför jag gjorde så. Kanske även jag är uppgiven, på så många plan.

  2. Visst. Kol och Stålunionen initierades av Frankrike för att säkerställa en ekonomisk utveckling. Något som sedan befästes i Mastrichtfördraget där det klart skrivs att EU skall främja och påskynda ekonomisk utveckling. Syftet med unionen var även fred och att säkra råvarutillgångar som sågs som en nödvändighet för industrialismen.

    Min undran är dock varför så få ifrågasätter den eviga utvecklingen. Alla säger att utvecklingen måste gå framåt och att ekonomierna måste växa. Ingen diskuterar runt varför och vad syftena är.

  3. Eller… ingen diskuterar de ekonomiska principer som man samlas över, vilken människobild som de baserades på. Mig gjorde det kräkfärdig när jag insåg vad som låg i botten.

  4. Den människosyn som sa ”Ge inte fattigt folk mer pengar, för då blir det fler fattiga människor. Låt dem svälta, så håller vi dem nere i antal.”

    Mycket märkligt.. Det fanns inte inräknat att kunskap skulle till som en faktor..

Lämna en kommentar