I mina spår finns inget som hindrar mig att gå min egen väg


Jag är en vanlig människa. Jag har levt mer än halva mitt liv redan och det har jag gjort efter bästa förmåga och med hjälp av de redskap jag fått med mig och de jag skaffat mig under resans gång. I mina spår kan man säkert finna ett och annat som är mindre smickrande men också blod från egna sår. Och jag fortsätter att leva, finner hela tiden nya vägar att ta mig fram på och hittar nya redskap som hjälper mig i livet. Så tror jag det är för de flesta.

Ändå fastnar vi så lätt i det förgångna, i de gamla spåren, när vi dömer människor. Vi ser på det som varit i stället för att försöka se det som är. Det gör att vi i oss själva diskvalificerar andra människor från möjlighet till utveckling och det begränsar i sin tur vår egen möjlighet att ta oss fram. Om vi begränsar oss till att se bakåt kommer vi förr eller senare att gå in i något framför oss.

Jag har lovat mig själv att göra allt för att inte åldras med bitterhet. En del i det är att se människor och att utvecklas tillsammans med dem. Att jag understundom misslyckas och slösar energi på fel människor innebär inte att jag tappar målet ur sikte och när väl insikten är på plats släpper jag och går vidare. Nåt annat vore att bruka våld på mig själv och jag tänker aldrig låta någon annan bestämma vem jag skall vara.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 reaktioner på ”I mina spår finns inget som hindrar mig att gå min egen väg

  1. Exakt så tänker jag med. Skönt det är att se sin egen andemenings ”tempo” hos andra människor. Gott bara…

Kommentera

