God Jävla Jul


imagesSå är den här, julafton. Affärerna stänger snart och handlarna gnuggar sina händer i förtjusning över nya försäljningsrekord medan vi sliter vårt hår i vånda och skjuter betalningarna framför oss. I reklamen är familjens lycka fullständig. Det snöar, tomten är rund och go, mor är rar och barnens ögon tindrar. I verkligheten är det grått och mulet, familjerna splittrade och flänger mellan plastpappor, styvmödrar, halvsyskon och mormödrar med bilen full av griniga ungar och julklappar. Tomten är full och skrämmer barnen och mor är halvt medvetslös av stress.

Den lilla killen i krubban, han som startade detta spektakel har vi för länge sedan glömt. Nu är det nya tider och nya gudar. Nu dyrkar vi mammon och religionen heter konsumism. Vi låter måstekonsumtionen ersätta basala behov som kärlek, empati och omtanke. Allt konsumerar vi, till och med varandra, i en hisnande och ständigt ökande takt. I september hade vi konsumerat allt vad jorden förmådde producera i år. Det vi nu konsumerar är nästa års produktion. Vad vi skall leva på när jorden går i konkurs kan ingen säga. Att jorden inte har någon försäkring vi kan börja kvittera ut torde stå klart för var och en. Ja, jag vet att detta är dystopiska och tråkiga tankar en julaftons kväll, men jag kan likväl inte skaka dem av mig. De förföljer mig, även en kväll som denna. I all synnerhet en kväll som denna.

För att skingra dessa dystra tankar plockar jag fram ett minne från förr. Jag minns hur jag för några år sedan stolt köpte en stor fin lastbil i trä till en släkting på hennes första jul. Den var mycket pedagogisk med en massa byggklossar i olika former och storlekar lastade på flaket. Hon satt sedan, förnöjd med det enkla och lilla, hela julaftonskvällen och lekte lyckligt med kartongen den legat i. Detta är ett minne jag tycker om att plocka fram ibland. Ett minne som kan skänka mig en, om än aldrig så liten, gnista av hopp. Ett litet uns av tro på människan.

Så är den här, julafton. Än en gång har vi köpt oss fria från skuld genom att skuldsätta oss. Vi slår oss till ro och häller upp groggen, glömmer och förtränger. Intalar oss att vi är lyckliga trots den gnagande känslan av otillfredställdhet och tomhet. I övermorgon börjar mellandagsrean och det stora klappbytarrallyt. Då är vi på banan igen.

Det är julafton och i min mobil visar en stor, fet tomte röven och skriker god jävla jul till mig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 reaktioner på ”God Jävla Jul

  1. *nickar instämmande*

    Jag tror jag aldrig förr haft så mycket julfrid som just denna jul. Men så är konstigt, för enligt alla andra borde jag vara så miserabel för att jag inte firar jul på rätt sätt. Sanningen är dock att min panka sits ger mig ett svepskäl för att slippa göra saker. Alla förstår och tycker synd om, när det i realitet är jag som känner.. ”äntligen ett godtagbart skäl”. De flesta högtider ger mig prestationsångest.

    För jag kan inte bullmammegrejen. =S

    GOA JULEN, goa Du!! 😀

Kommentera

