Påven är i hatten


pavenhog_816394hGud skapade människan till sin avbild sägs det i bibeln. Själv tror jag att människan skapade gud för att på något sätt rättfärdiga sin egen ömkliga existens, för att slippa ta sina egna beslut.

Det som står i bibeln är berättelser nedtecknade för tusentals år sedan. Guds ord och vilja tolkade och nedtecknade av dåtidens människor utifrån dåtidens förhållanden och kanske också för egen vinnings skull. Hur mycket giltighet äger dessa ord i dag? Är det rätt att blint lita på och envist luta sig mot ord som stammar från en helt annan tid med helt andra förhållanden skrivna av människor vars agenda man inte har en aning om?

Ja, säger påven, benedictus XVI i sitt jultal och håller mina sexuella preferenser som varande ett lika stort hot mot mänskligheten som klimatförändringarna. Vad är det som ger denna ärkekonservativa fundamentalist rätten att sätta sig själv som norm, att fördöma och förringa min kärlek?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Annonser

13 reaktioner på ”Påven är i hatten

  1. Förutom det så tycker jag det är intressant att så många missar kontentan i Biblen. ”Se människan och hennes behov”. Inte tvärtom.

    Utgår man från Bibelns logik så faller det även då, vilket jag tycker är nästan komiskt. Undrar hur Påven tolkar stycket om där Jesus välter och röjer i templet, just därför att de hade kommit långt utanför medmänsklighetens ram. Regler och paragrafer styrde hårdare.

    I nästa TV:såpa vill jag se Jesus i verbal duell med Påven. Den siste hade nog hellre ätit upp sin hatt än deltagit.

  2. skont att det fortfarande finns en kyrka vars verksamhet utgar fran overtygelsen att Gud existerar och att manniskors skyldighet ar att efterleva Guds bud. dvs skillnad fran svenska statskyrkan som har definierat sin roll som alla minoriteters gosiga anything-goes-sekulara myskurator.

  3. Lisa:
    Bibelns logik?
    Du menar den som utgår från en svartsjuk, bestraffande gud som lovar att hämnas dig om du gör fel eller inte avgudar honom tillräckligt?

    Vet du, jag tror Jesus var en bortbyting för hans förlåtande kärleksbudskap finns inte nånstans att finna i guds egna ord. Gud är enbart fördömande, förmanande och bestraffande. På korset ber Jesus till och med gud att förstå och förlåta hans banemän. Som om det skulle vara nödvändigt inför en kärleksfull och tolerant gud.

    Nädu… Det där med gud, det går jag inte på. Och påven i en duell med Jesus, det vore en kioskvältare av rang, minsann.

  4. De som har sin läggning åt barnhållet ska de få
    fortsätta, som om inget har hänt ?
    Vi går fort fram både här hemma å i utlandet.
    Man ska inte förfölja en enda människa, men de kan
    va bra att höja ett varningens finger.
    Guds tankar är högre än våra.

    GOD JUL

  5. Olle:
    Varför kan inte kyrkor, tro och religioner få förändras när allt annat i samhället gör det? Att leva kvar i en tro grundad på förutsättningar som rådde för tusentals år sedan är som jag ser det att be om trubbel.

  6. Sten:
    Vågar du inte ens säga pedofil?
    Vad det nu har med religion att göra…

    I mina öron är guds ord inget annat än fördömande, förmanande och bestraffande. Se gärna mitt svar till Lisa ovan.

    God Jul till dig också 🙂

  7. Enligt kristen teologi, och även sett ur det Jesus sa, så älskar Gud och Jesus syndaren, men Jesus och Gud älskar INTE synden. För att syndaren ska kunna reparera sin relation till Gud så måste syndaren ta avstånd från synden (i detta fallet homosexuella handlingar) och närma sig Gud. Gud älskar alla, även horor, knarkare och bögar – men Gud älskar inte deras sätt att leva, han älskar dem för att de är människor. Deras synd avlägsnar dem från Gud, deras kärlek till Guds ord kan närma dem Gud igen.

  8. Jag har läst Bibeln sedan jag var liten, och jag ser faktiskt en helt annan summa. Jag har kritiserat kyrkan, funktionen och en del saker jag sett med egna ögon. Handlingar ger konsekvenser och jag vet inte varför vare sig Påven eller en kyrksittare skulle komma undan sina handlingar. Är det av ondo så är det. Och vad som gör det ont är ju hur det får effekt i andra människor. Skulle Gud inte döma Påven menar du?

    Det blir lite knasigt när svensk kristenhet och dess retorik blandas ihop med katolska kyrkan. Tänker på kommentarerna ovan. Olika traditioner och gruppkoder styr långt mer än vad många lyckas bena ut. En tro på en gudsexistens är långt bort ifrån en religion styrd av maktlystna.

    I svensk kristenhet är det mycket tal om ”älska” och vem som har rätten till det. Men ibland undrar jag om horor, knarkare och bögar verkligen känner sig oälskade av Gud. Är det inte mer av människor det händer? Och varför är i så fall människor som inte vill kännas vid Gud obenägna att älska just dessa grupper? I ett samhälle som är så friställt från kyrkan som Sverige faktiskt är så borde vi i Sverige kunna föregå med gott exempel. Men visst vore det märkligt om den empati som då.. rent hypotetiskt.. skulle uppstå vore lik den som finns i nya testamentet?! Tänk om Jesus var en fysisk faktisk person som hade något allmännmänskligt i ”bakfickan”. Och tänk om gamla testamentet beskriver ett politiskt men ”gudsförankrat” system som ämnar sammanhålla en folkgrupp?! Varför var/är det värre att styra folk med lögner om en ev gud än om tex pengar (som är dagens gud). ???

  9. Olbap!
    Åt fanders med vem Gud älskar, frågan är vem du älskar! Älskar du horor, knarkare och bögar? Om Gud gör så kan väl du också göra det?! Och i så fall, vad gör du för deras skull som bevis på att de är älskade?

    Enligt kristen teologi lägger Gud ansvaret inom människan. Hos människa, inte skjuter det ifrån henne.

  10. Lisa:
    Påven får ju, i sin kraft av katolik, syndernas förlåtelse närhelst han så önskar så honom går det säkert ingen nöd på. Allt sitter ju i i våra huvuden så är påven nöjd är naturligtvis gud det också.

    Ja, en tro på en gudsexistens kan vara långt bort från en religion styrd av maktlystna. Faktum kvarstår dock att de flesta religionerna är just maktlystna och fördömande. I grunden är de sprungna, tror jag, ur dels ett behov av att, precis som du säger, något att hålla ihop ett samhälle runt men också ur maktlystna individers behov av att kontrollera. Sist, men inte minst, fyller den att behov människan har av att dels få förklarat saker hon inte förstår och dels av att slippa ifrån eget ansvar när det blir för tungt.

    Att jesus älskade människan håller jag bortom allt tvivel och hans kärleksbudskap skulle vi behöva betydligt mer av, religiöst eller inte. Att den empatilöshet du beskriver hänger samman med brist på gudstro är jag inte säker på men låt mig fundera lite på det. Min spontana tanke är att det liv vi lever i dag har fört oss så långt bort från livet självt, från dess ursprung, att vi inte ser att värdera det, vare sig i mänsklig eller annan form och att det är därur vår empatilöshet är sprungen.

    Du pratar om mammon. Jag hoppas att jag ingenstans hävdat att ett samhälle styrt av tron på pengar som gud är av godo, eller att jag sagt något som fått dig att tro att det är min åsikt.

  11. Olbap:
    Vad du i grund och botten säger är att gud anser att jag, för att vara en människa fullt värd, skall förneka den kärlek som det tagit mig ett halvt liv att erkänna och gå tillbaks till att leva i självförnekelse. Vad finns det för kärlek och förståelse i ett sånt budskap?

  12. Åh!! Det vet jag väl.. du är väl den sista jag skulle tänka tycka mammon vara en okej gud.. Dubbelsuck.. typ! Haha…

    Underbara du! Du får tycka totalgalet tvärsemot mig, och jag gillar dig ändå.. Tycker man olika så blir det skönare diskussioner, än när man bara nickar ikapp..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s