Djur är inte mat


Att vara vegetarian provocerar.

Varje dag får jag frågor om varför jag inte äter kött. Varje dag får jag försvara min ståndpunkt, förklara varför jag väljer bort något som är så gott.

Varje dag får jag stå upp för djuren och deras i mina ögon självklara rätt att finnas till för sin egen skull och inte för människans opportunism att utnyttja på alla upptänkliga vis. Vi uppfostras till att se på djuren som mat, att acceptera att de utnyttjas. Hur ofta funderar vi över hur de behandlas och hur de haft det innan de hamnar på våra tallrikar? De djur som hålls i Sverige har det ändå förhållandevis bra jämfört med i många andra länder men mycket av det kött vi äter är importerat.

Varje dag får jag berätta att det bara i Sverige dödas över 3 000 000 grisar varje år, att spädgaltarna kastreras, helt utan bedövning, bara någon dag efter födseln för att undvika galtsmak och galtlukt på köttet och att spädgrisarna redan efter en månad tas från suggan vilket är bra mycket tidigare än de nästan fem månader som den naturliga avvänjningen tar.

Varje dag får jag berätta att det bara i Sverige dödas över 70 000 000 kycklingar varje år. Kycklingar som kläcks i maskiner och aldrig får träffa sin mamma. Av dessa skadas och självdör upp till 150 000 i samband med transporterna till slakteriet. På slakteriet hängs de levande upp och ner och skickas igenom ett elektriskt vattenbad där de bedövas innan halsen skärs upp och de förblöder till döds.

Varje dag får jag berätta att det finns över 1 500 000 nötkreatur i Sverige, varav en knapp fjärdedel är mjölkdjur som regelbundet föder kalvar, kalvar som tas ifrån dem direkt efter födseln, något som stressar såväl kon som kalven. Allt för att maximera mjölkproduktionen. En mjölkko lever i snitt fem år för att sedan gå till slakt och bli köttprodukt. De hankalvar som föds dödas ofta direkt och går till köttproduktion eftersom de inte är till någon nytta för mjölkproducenten.

Varje dag får jag berätta att djuruppfödning är ett resursslöseri utan motstycke, att det krävs 7-16 kg vete eller sojabönor, upp till 15.500 liter vatten och över 320 kvadratmeter betesmark för att producera ett kilo kött och att vi låter detta pågå trots att vi vet att en stor del av jordens befolkning svälter och trots att vi vet att jordens resurser är ändliga och på väg att sina.

Vi vet att djur är kännande och medvetna.
Det ger oss ett val. Valet att fortsätta låta dem lida och dö för vår skull eller så kan vi behandla dem respektfullt och låta dem leva för sin egen skull.

Andra bloggar om: , , , , ,

13 reaktioner på ”Djur är inte mat

  1. Jag vet, men det värsta är att man som vegetarian måste vara så SJUKT förstående hela tiden, och aldrig fördöma, men själv måste man stå ut med så mycket skit, löjliga kommentarer (”tycker du inte synd om morötterna” eller dåliga skämt ”jaha, nu är det lunch, då får du väl sticka ut och äta på gräsmattan då!”.

  2. With all respect, men vi kan inte överleva på vete och sojabönor allena.
    Ska vi ta upp de miljarders liter vatten som grönsaks-och fruktproducenter gör av med varje år? Eller miljöförstöringen? Att de faktiskt gräver upp jord så att länder inte klarar sig vid t ex en översvämning? osv osv osv.

    Vad finns det då kvar för oss? Vårt hår kanske? Låta det växa, klippa av det och steka upp. Yum. Ett mål mat per halvår. Tånaglarna? Finns kanske lite kalk och sånt i dem?

  3. TjenaAllena:
    With all respect, men det var länge sedan jag hörde ett så infantilt och okunnigt resonemang i frågan. Läs gärna på lite och återkom sedan med fakta som stöder det du säger. Redogör också gärna för hur alla veganer världen runt överlever.

  4. Du får väl vara vegererian om du vill, men jag vill berätta om en annan verklighet.
    Den djurproduktion jag håller på med är helt främmande från det du beskriver, och allt du skriver om kalvar från mjölkproduktion är inte helt sant. Jag vill bara beskriva hur det kan vara istället, dvs hos mig.

    Vi köper in avvanda tjurkalvar från en granngård, vid ca 10 veckors ålder. Djuren bor i ett stort luftigt stall med djupströbädd. I förekommande fall är det givetvis alltid bedövning vid kastrering. Under betessäsongen får alla djur utom de större tjurarna gå ute, pga säkerhetsrisk. F ö kommer vi om ett år bara att ha oxar, så då får alla gå ute.
    De får inget spannmål, ingen soja, bara ekologiskt producerat vallfoder (gräs i olika former) allt producerat inom 5 km (det mesta dock inom synhåll från gården). När vi byggt färdigt nu i vinter kommer alla djur att slaktas i gårdsslakteriet.

    Siffran om 15 500 liter vatten har ifrågasatts från flera håll, och jag kan inte för mitt liv förstå hur man räknat fram den. Om man inte räknar det vatten som tas upp i växten, dunstar, blir regnmoln, regnar ned och tas upp igen…

    Sedan finns det en del sådan djurproduktion du nämner, men alla sysslar inte med sådant.

    Precis som med allt annat: Det beror på hur man gör!

  5. Leverilivet:
    Tack för din alternativa bild.

    Visst beror det på hur man gör. Det beror också på hur man ser på djur.
    Du föredrar att se dem som produkter som finns till för din skull, för dig att tjäna pengar på. Låt vara att du behandlar dem bättre än de flesta och ger dem ett förhållandevis gott liv.

    Tyvärr är den typ av djurhållning du beskriver är forfarande en försvinnande liten del i det stora hela. De flesta människor är i dag heller inte villiga att betala det högre pris som den i slutänden ger köttet. De väljer hellre att låta djuren betala.

    Enligt studier vid lantbruksuniveristetet framgår det att det går åt 10 till 20 gånger mer energi att framställa animalisk föda än vegetarisk. (Om detta kan du läsa t.ex. i en rapport som heter Vegan, vegetarian, allätare.) Med tanke på att vi redan i september hade förbrukat allt vad jorden kan producera under året och nu tär på 2009 års produktion ter sig ett sånt slöseri ganska intelligensbefriat.

    Från att från början ha varait ett ställningstagande för djurens väl och ve har min vegetariska livsföring numer blivit ett ställningstagande för jordens överlevnad och för en vettigare fördelning av de ändliga, begränsade resurser den ger oss. Ju mer jag lär mig, desto mer klart står det för mig att det liv vi lever i dag är helt ohållbart. Läs gärna mina sidor enfald och vanmakt om du inte redan gjort det.

  6. Din lilla insats för att hjälpa jorden spelar ingen roll. Jorden överlever (några miljarder år till), men inte mänskligheten. Liv kommer att finnas kvar hur vi än försöker förstöra jorden.
    Problemet är inte om man äter kött eller inte. Problemet är att vi är för många – 1% av nuvarande folkmängd skulle vara tillräckligt.
    Dessutom är naturen grym – vi är bara ett allätande däggdjur som många andra, men vi dödar i alla fall djuren före vi börjar tugga på dom…

  7. Min lilla insats spelar roll, för mig. Om alla gjorde den lilla insatsen skulle det spela roll för jorden.

    Visst har du rätt om folkmängden.
    Men, som jag skrivit här, att säga att vi skulle begränsa vår egen population är värre än att svära i kyrkan.

    Att rättfärdiga köttätande på det sättet som du gör i sista meningen är, anser jag, inskränkt.

Kommentera

