Älska din nästa, en i taget


Ibland undrar jag över människors rädslor för att dela sin kärlek.
Det är helt okej att älska alla sina barn precis lika mycket. Det är helt okej att älska alla sina syskon lika mycket. Det är helt okej att älska båda sina föräldrar lika mycket. När det kommer till livskamrater är det plötsligt tabu att älska och ha förhållande med mer än en. Till och med är det suspekt att inleda en ny relation alltför snart efter det att man avslutat en annan. Skumt…

Jag tror inte att människan i grund och botten är en monogam varelse.
Varifrån uppfattningen att vi är monogama har kommit, vad som så djupt har ristat det i oss, har jag egentligen ingen uppfattning om. Dock har jag en tanke om att religionen med sina dogmer har spelat en stor roll i skapandet av den monoamorösa, monogama människan. Överhuvudtaget har religionen fortfarande stark inverkan på hur vi lever och hur vi förväntas leva och förhålla oss till varandra, trots att vi anser oss vara väldigt sekulariserade.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 reaktioner på ”Älska din nästa, en i taget

  1. Jag tror att människor är lite olika där och för mig är det naturligt att älska en i taget, att ha en relation i taget – på det amorösa sättet. Däremot ser jag inget fel i att andra lever som de vill och att människor kan känna kärlek för fler än en samtidigt – det tror jag inte är så ovanligt alls.

    Tack för din kommentar i min blogg.

    Ha en fin dag!

Kommentera

