Ibland hittar jag orden


Jag styr in min taxi i industriområdet. Målet är en arbetsplats för förståndshandikappade. Jag kliver ur bilen för att hjälpa mina passagerare. De är glada och stolta att ha ett arbete att sköta och de flesta av dem anser inget annat än egen begravning vara giltigt skäl att stanna hemma från arbetet.

Lastporten är öppen, en lastbil står utanför och chauffören står på bakgavelliften och betraktar oss. Han ser på mina kunder, lite nedlåtande och vänder sig sedan mot mig och säger med lätt förakt i rösten:
– Vissa har det det bra minsann, får åka taxi till jobbet, och inget behöver dom betala heller.

Jag fryser till is, ser honom rakt i ögonen, naglar fast honom på min iskalla blick och svarar lugnt:
– Skulle du vilja byta med dom?

Andra bloggar om: , , , , ,

5 reaktioner på ”Ibland hittar jag orden

  1. Usch ja..
    Nej, vem vill byta.
    Det är hemskt med den typen av kommentarer.
    De kommer iallafall till ett jobb!
    Hur skulle de annars ta sig dit?
    Hur tänker en sån mänska.
    Kort och jävligt iskallt.

    Hej och tack för besök på min blogg.
    ->Mangan.

Kommentera

